گروه بورس کالا - بازارهای کشاورزی دیروز با افزایش محسوس قیمت جو و دادوستد برنج در بورس کالا پی گرفته شد.
قیمت جو داخلی روز گذشته در بازار سنتی کشاورزی با افزایش محسوسی از ۶۲۰ تومان در هفته گذشته به ۶۶۰ تا ۷۷۰ تومان به ازای هر کیلو در هفته جاری رسید. این در حالی است که در سایر کالاها روند قیمت‌ها تغییر زیادی نداشت و معاملات در همان محدوده قبلی پی گرفته شد.

براساس گفته کارشناسان، به دلیل کاهش برداشت، کاهش واردات و کمبودهایی که در شرایط کنونی وجود دارد کاهش قابل توجه و طبیعی را در بخش عرضه شاهد بودیم. فعالان معتقدند هر قدر به فصل سرما و پایان فصل چرای دام نزدیک می‌شویم، کم‌کم شرایط برای کاهش عرضه و افزایش تقاضا مهیا می‌شود و به تاثیر از عوامل موجود، قیمت‌ها شیب رو به بالایی به خود می‌گیرد. تحلیلگران بر این باورند همچنان که پیش‌بینی می‌شد قیمت جو به قیمت ذرت نزدیک شده و به نظر می‌رسد در روزهای آینده قیمت این محصول از ذرت نیز بالاتر برود.
البته همچون هفته‌های قبل، کارشناسان آینده بازار کشاورزی را به تعیین تکلیف قیمت ارز مرجع موکول می‌کنند و بر این باورند هر گونه تصمیم بانک مرکزی در خصوص این مساله و راه‌اندازی بورس ارز می‌تواند روند دادوستدها را تحت‌تاثیر قرار دهد.
در معاملات رینگ کشاورزی بورس کالا نیز دیروز قیمت‌ها در هر یک از محصولات سویا، ذرت، جو و برنج نسبت به دفعه‌های قبل معاملاتی تغییری نداشت؛ اما همچنان که قبلا اعلام شده بود عرضه بخشی از محموله 100 هزار تنی برنج تایلند با شرایط اعتباری انجام شد. به گفته تحلیلگران، استفاده از کانال بورس می‌تواند ظرفیت و فضای جدید برای توسعه و تحرک بخش کشاورزی فراهم کند. این در شرایطی است که همچنان دولت باید به عنوان ناظر و سیاستگذار شرایط برای این حمایت را فراهم کند.