انتشار اخبار و گزارش‌های مثبت سیاسی، بازارها را آرام می‌کند
گروه بورس کالا - سردار خالدی: اگر چه نوسان بازارهای نقدی و آتی سکه طی هفته گذشته به پایین‌ترین سطح ممکن رسید؛ اما افزایش قیمت طلای جهانی و رسیدن به مرز یک هزار و ۷۰۰ دلار به ازای هر اونس در بامداد روز شنبه و آرامش بازارها به تاثیر از اخبار و گزارش‌های مثبت سیاسی روند دادوستدهای امروز را هیجانی کرده است.

نگاه به طلا مثبت است
دادوستدهای بازار جهانی طلا هفته گذشته در روز پایانی با افزایش ۳۶ دلار و ۳۰ سنت به ازای هر اونس همراه شد. سخنرانی بن برنانکه پیرامون سیاست‌های پولی جدید و تاکید بر انجام دور جدیدی از تزریق نقدینگی‌ها معروف به QE۳ یکی از عواملی بود که قیمت طلا را با روندی صعودی همراه کرد. به باور تحلیلگران این تنها دلیل افزایش قیمت‌ها نبود، بلکه انتشار اخباری پیرامون سخنرانی ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اتحادیه اروپا و سیگنال‌های مثبت و روشن دور جدیدی از سیاست‌های پولی باعث شده گمانه‌زنی‌ها پیرامون تحرکات قیمتی ادامه یابد. البته در یک ماه اخیر گزارش‌هایی پیرامون اینکه کره جنوبی به بالاترین ذخایر طلای جهان دست یافته منتشر شده که روی نگاه سرمایه‌گذاران به استفاده از طلا به عنوان ذخیره مطمئن تاثیرگذار بوده است. کارشناسان بر این باورند حداقل در کوتاه مدت قیمت‌ها سیر صعودی به خود می‌گیرد، زیرا با اخبار مثبت از ایالات‌متحده و اروپا بیشتر سرمایه‌گذاران وضعیت را متفاوت می‌بینند.
همه چیز به اجلاس غیرمتعهدها ختم شد
بازارهای داخلی طی هفته گذشته به دلیل برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها در شرایط نیمه تعطیلی به سر بردند. در هفته گذشته اخبار مثبت و امیدوار‌کننده‌ای از داخل شنیده شد؛ توافقات اصولی در نشست ۶ روزه غیر متعهدها و اظهار رضایت میهمانان و میزبان از دستور کار نشست و نحوه برگزاری آن یکی از موضوعاتی بوده که آرامش را حداقل برای یک هفته برای بازارها ایجاد خواهد کرد، انتشار گزارش آژانس انرژی اتمی پیرامون پرونده هسته‌ای ایران و تاکید کاخ سفید مبنی بر اینکه رویکرد دیپلماتیک در قبال کشورمان ادامه خواهد یافت از دیگر اخبار امیدوارکننده طی یک هفته گذشته بود.
این در شرایطی است که خبرگزاری‌های رسمی و روزنامه‌های معتبر ایالات‌متحده از اختلافات این کشور و رژیم اشغالگر قدس بر سر ایران خبر می‌دهند، زیرا آمریکا برخلاف اسرائیل خواهان نرمش و انعطاف بیشتری در قبال پرونده هسته‌ای است.
در ادامه گزارش‌های مثبت درباره پرونده هسته‌ای ایران خبرها حاکی از این است که نماینده گروه ۱+۵ اشتون با نماینده ایران جلیلی قرار است به زودی مذاکراتی را انجام دهد.
فعالان بازار به همین موضوع بسنده نمی کنند و دیگر اخبار و گزارش‌های امیدوار‌کننده همچون پایبند بودن ایران بر ادامه همکاری‌ها با آژانس و گمانه‌زنی‌ها پیرامون اینکه ایران از محدودیت‌های نفتی اروپا در حال عبور است را از پارامترهای تغییر‌دهنده در وضعیت بازار قلمداد می‌کنند.
کارشناسان، روند معاملات در بازارهای امروز را علاوه بر پارامترهای روانی موجود و عوامل برونزای سیاسی به تغییرات طلای جهانی مربوط می‌دانند و بر این باورند معامله‌گران امروز بیشتر به بازارهای جهانی نگاه خواهد کرد؛ بنابراین احتمال افزایش قیمت‌ها دور از انتظار نخواهد بود، البته با توجه به جو مثبت و فضای آرام سیاسی احتمال اینکه تغییرات قیمتی زیاد قابل توجه نباشد، وجود دارد.
نوسان سکه به زیر نیم درصد رسید
قیمت سکه در قراردادهای آتی بورس کالای ایران اگر چه در روزهای ابتدایی با افزایش محسوسی دنبال شد؛ اما با نزدیک شدن به اجلاس سران غیرمتعهدها نوسانات به پایین‌ترین سطح ممکن رسید. البته این وضعیت به دلیل انتشار برخی اخبار و انتظارات سرمایه‌گذاران گاهی اوقات با تغییرات محسوسی همراه بود. به نظر می‌رسد روند دادوستدها در بازار امروز برای هر یک از سررسیدها به تبع از بازار نقدی و اخبار امیدوار‌کننده سیاسی با آرامش همراه شود؛ اما افزایش قیمت طلای جهانی می‌تواند به عنوان پارامتر تغییر‌دهنده مسیر مبادلات را عوض کند.
در مجموع در بازار آتی طی سه روز کاری هفته گذشته، 33 هزار و 353 قرارداد به ارزش 2 تریلیون و 910 میلیارد و 369 میلیون و 660 هزار ریال معامله شد.
برای سررسیدهای شهریورماه ۱۸ هزار و ۲۳۷ قرارداد به ارزش یک تریلیون و ۵۳۴ میلیارد و ۸۹۷ میلیون و ۶۱۰ هزار ریال، سررسیدهای مهرماه ۶۱۴ قرارداد به ارزش ۵۳ میلیارد و ۳۹۹ میلیون و ۱۹۰ هزار ریال، سررسیدهای آبان‌ماه ۱۲ هزار و ۹۴۷ قرارداد به ارزش یک تریلیون و ۱۷۶ میلیارد و ۴۹۳ میلیون و ۴۳۰ هزار ریال و سررسیدهای آذرماه یک هزار و ۵۵۵ قرارداد به ارزش ۱۴۵ میلیارد و ۶۰۹ میلیون و ۴۳۰ هزار ریال دادوستد شد.
روند قیمت‌ها در سررسید ابتدایی به دلیل امیدواری‌ها به افزایش در کوتاه‌مدت و اختلاف اندک قیمت‌ها با بازار نقدی با تحرکات مثبت همراه شد؛ به طوری که قیمت سکه سررسید شهریورماه 190 تومان (02/0 درصد) افزایش و سررسید مهرماه 4 هزار و 71 تومان (47/0 درصد) سکه سررسید آبان‌ماه 4 هزار و 931 تومان (54/0 درصد) و سکه سررسید آذرماه 2 هزار و 21 تومان (22/0 درصد) کاهش یافت.

سخنرانی بن برنانکه
سرمایه‌گذاران بازار طلا خوشحال شدند
بامداد روز شنبه دادوستدهای طلا در بازار اسپات جهانی در شرایطی روی قیمت یک هزار و 691 دلار و 60 سنت به ازای هر اونس بسته شد که مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت‌ها سخنرانی بن برنانکه رییس فدرال رزرو پیرامون اجرای سیاست‌های پولی در بامداد روز جمعه بود. وی در این سخنرانی تاکید کرد به منظور کمک به پایین آوردن نرخ بیکاری در ایالات‌متحده و دستورهای دوگانه برای حفظ تورم و تثبیت اشتغال، احتمال انجام دور جدیدی از سیاست‌های پولی محرک در آینده نزدیک وجود دارد؛ اما همه اما و اگرها و جزئیات پیرامون سیاست‌های پولی جدید باز هم به نشست روز 13 سپتامبر کمیته FOMC موکول شد. کارشناسان بر این باورند سخنرانی بن برنانکه یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت‌ها در بازارها بوده زیرا امیدواری سرمایه‌گذاران به استفاده از طلا به عنوان دارایی جایگزین و بازدارنده در قبال نرخ تورم بیشتر شده است. البته عوامل دیگری برای تحریک قیمت‌ها عنوان شده؛ اما همه فعالان با اشاره به اینکه در هفته گذشته خوش بینی‌ها شدت گرفته است، معتقدند در هفته پیش رو دادوستدها بالای نرخ یک هزار و 700 دلار به ازای هر اونس پیگیری می‌شود. نظرسنجی‌ها از سایت کیتکو و بلومبرگ نیز نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران بازار طلا ادامه افزایش قیمت‌ها را به عنوان دورنمای کوتاه مدت تلقی می‌کنند.