وضع سه دستورالعمل جدید در بورس کالا برای مدیریت تقاضا

فارس- با توجه به افزایش بیش از حد تقاضا و قیمت در رینگ فلزات و پتروشیمی، بورس کالا از هفته گذشته سه دستورالعمل جدید را برای کنترل تقاضا وضع کرده است. به دنبال ایجاد تقاضا‌های کاذب برای دریافت سهم بیشتر در زمان تقسیم به نسبت کالاهای عرضه شده در بورس، لزوم وضع دستورالعمل و محدودیت‌هایی احساس می‌شد تا حجم تقاضا‌ در بورس با توجه به شرایط موجود مدیریت شود.

به این ترتیب در حال حاضر به منظور مدیریت تقاضا، خریداران دیگر نمی‌توانند در یک روز به چند کارگزاری سفارش خرید دهند، بنابراین امکان درخواست‌های متعدد توسط یک مشتری وجود ندارد. این اقدام بورس را به ساز و کار اصلی آن یعنی کشف قیمت نزدیک‌تر کرده و باعث واقعی‌شدن تقاضا و قیمت‌ می‌شود.

یکی دیگر از اقداماتی که لازم بود اجرا شود و در حال حاضر نیز در رینگ فلزات و پتروشیمی اعمال می‌شود، مدیریت تقاضا‌های ثبت شده در سیستم از طریق محدودیت تقاضای هر مشتری حداکثر به میزان عرضه اولیه است. با توجه به اینکه ثبت تقاضا بیش از میزان عرضه از نظر رقابت و کشف قیمت منطقی نبود این محدودیت به مدیریت بهتر تقاضا کمک خواهد کرد.

در نهایت استفاده بهتر از سامانه شناسایی مشتریان از جمله بهین یاب و تعمیم آن به سایر گروه‌های کالایی که مورد مصرف در صنایع پایین دستی است نیز می‌تواند به این بازار کمک کند.

این محدودیت‌هایی که در بورس کالا از هفته گذشته اعمال شده است شاید در برخی موارد برای شرکت‌هایی که تقاضا‌های اندک دارند مشکلاتی داشته باشد ولی به طور کلی در رینگ فلزات اثر مثبتی داشته و در رینگ پتروشیمی نیز در هفته جاری اثر آن مشخص می‌شود.

مدتی است به دلیل برخی نوسانات در قیمت دلار و شرایط بازار وضعیت قیمت و تقاضا در بورس کالا بیش از حد افزایش یافت و این سه دستورالعمل جدید در کنار معایبی که برای برخی شرکت‌های کوچک دارد به طور کلی بخشی از تقاضا‌‌ و قیمت‌ها را در بورس کنترل می‌کند.