مقدمات راه‌اندازی بورس پسته آماده است

خبرگزاری موج- مقدمات راه‌اندازی بورس پسته آماده است و مبنای پذیرش پسته در بورس این است که عرضه‌کنندگان و تاجران پسته عرضه این محصول را دربازار تعهد کنند.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی درباره کاهش رتبه ایران در تولید پسته بر ضرورت احیای ستاد عالی پسته تاکید کرد و اظهار کرد: اگر ستاد عالی پسته فعال بود و نقش خود را در تقویت تولید پسته به خوبی ایفا می‌کرد، جایگاه خود را از دست نمی‌دادیم. وی در ادامه به مشکلات تولید پسته اشاره کرد وگفت: خشکسالی‌هایی که طی سال‌های گذشته با آن مواجه بودیم موجب خروج بسیاری از زمین‌های زیرکشت پسته از چرخه تولید شد. پورابراهیمی‌ افزود: یکی دیگر از معضلات تولید پسته درکشور این است که بهره‌وری تولید به نسبت سایرکشورها پایین‌است و روی تقویت بازده تولید کاری انجام نشده است به نحوی که شاهدیم در کشورهایی مانند یونان، ترکیه و آمریکا با استفاده از روش‌های نوین و علمی ۲ تا ۳ برابر متوسط برداشت کشور ما از هر هکتار از زمین برداشت می‌کنند.

نایب‌رییس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس با اظهار تاسف نسبت به اینکه امکان کار علمی در مقیاس بزرگ در بخش کشاورزی وجود ندارد، ادامه داد: با توجه به اینکه مالکان کشاورزی خرده‌پا هستند، انجام فعالیت‌های علمی در مقیاس بزرگ امکان‌پذیر نیست.

نماینده مردم کرمان و راور درمجلس تصریح کرد: خرده مالکی مهم‌ترین معضل در استفاده از توانمندی‌های علمی درتولید محصولات کشاورزی است. وی یکی دیگر از دلایل کاهش تولید را پایین بودن قیمت عنوان کرد و گفت: خوشبختانه افزایش نرخ ارز برای صادرکنندگان پسته به صرفه بود و با توجه به افزایش ۲۷ درصدی صادرات خشکبار ارز بیشتری وارد کشور شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه زمان برای صادرات زمان خوبی است، اظهار کرد: اگر صندوقی تشکیل شود و درآمدهای ارزی ناشی از صادرات پسته در آن سپرده‌گذاری شود و بخشی از آن در بهره‌وری بخش تولید پسته سرمایه‌گذاری شود، بهتر است.