گروه بورس کالا- گرچه بازار پتروشیمی روز گذشته باز هم بی‌تحرک بود، اما قیمت کالاها به روند رو به رشد خود همچنان ادامه می‌دهند، به طوری که روز گذشته میانگین قیمت گریدهای متفاوت پلی پروپیلن 100 تا 150 تومان در هر کیلو رشد داشت. علاوه بر این نیز گریدهای متفاوت تزریقی‌ها هم به طور میانگین 100 تومان در هر کیلو رشد داشتند. برخی از معامله‌گران قرار گرفتن در فصل مصرف این کالاها و همچنین گران شدن نرخ جهانی آنها را دلیل عمده رشد قیمت این گروه از محصولات می‌دانند، حال آنکه در هفته‌های اخیر بازار پتروشیمی متاثر از نوسان نرخ ارز مدام با رشد قیمت‌ها دست به گریبان بوده است.

البته در روزهای اخیر برخی از محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی متاثر از رشد قیمت نفت و افزایش تقاضای اتیلن با رشد همراه شده‌اند. بسیاری از کارشناسان بازار معتقدند؛ در حال حاضر قیمت اکثر محصولات پتروشیمی حباب دارد و تا زمانی که نرخ دلار تثبیت نشود، این روند ادامه دار خواهد بود.
در همین حال روز گذشته عرضه‌های روز سه شنبه به دوشنبه انتقال یافته و اعلام شد. البته در لیست عرضه‌های روز دوشنبه هفته جاری خبری از عرضه‌های مجتمع بندرامام نبود. برخی از معامله گران حادثه آتش‌سوزی در این مجتمع را یکی از دلایل عدم عرضه محصولات این پتروشیمی در بورس عنوان می‌کنند. البته برخی دیگر از فعالان بازار عدم عرضه و بارگیری محصولات این مجتمع را به تولید بنزین مرتبط می‌دانند.
این در حالی است که موضوع کاهش تولیدات در مجتمع‌های پتروشیمی نیز در روزهای اخیر مطرح بوده است. اتفاقی که به عقیده بسیاری از آگاهان بازار متاثر از بلاتکلیفی در خصوص نرخ ارز و همچنین خوراک مجتمع‌ها شدت بیشتری گرفته است. به گفته این گروه در حال حاضر تولید در بسیاری از مجتمع‌های پتروشیمی با ظرفیت‌های بسیار پایین انجام می‌شود.