گروه بورس کالا - دامنه نوسان قیمت سکه در قراردادهای آتی دیروز در حالی صبح با افزایش نیم درصدی در جریان بود، که عصر با کاهش بیش از یک درصد دنبال شد. تحلیلگران معتقدند با توجه به تعطیلی چند روزه به دلیل برگزاری اجلاس کشورهای عدم تعهد در تهران، روند معاملات در بازار نقدی ارز و سکه آرام خواهد بود. علی موسوی یکی از کارگزاران بورس کالا با بیان اینکه اخبار سیاسی مهم‌ترین فاکتور تغییردهنده در بازار خواهد بود، گفت: گمانه‌زنی‌ها پیرامون بازدید بازرسان آژانس از سایت‌های هسته‌ای کشورمان و برگزاری اجلاس عدم تعهدها از جمله موضوعاتی است که در آرام شدن بازار ارز تاثیر‌گذار بوده‌اند.

به باور موسوی انتشار گزارش آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان و روایت‌های متفاوت از نتایج نشست روز جمعه ایران و آژانس از موضوعاتی است که با وجود تعطیلی اغلب بازارها همچنان به عنوان پارامترهای روانی تاثیرگذار و تغییردهنده قیمت ارز و سکه نام برده می‌شود.

کارشناسان، جبهه‌گیری‌ها و صحبت‌های یک جانبه غرب و رژیم اشغالگر قدس را به عنوان تحریک‌کننده قیمت‌ها و عوامل حساس روی روند دادوستدها نام می‌برند. این کارشناس بازار آتی معتقد است: در شرایط کنونی با توجه به التهاب بازار ارز؛ اغلب سرمایه‌گذاران تمایل دارند دولت با مداخله در بازار ارز از غیرمنطقی شدن مبادلات جلوگیری کند.

معاملات دیروز در حالی انجام شد که قطعی سیستم‌ها همچنان به عنوان یکی از مشکلات بازار قراردادهای آتی سکه، نام برده می‌شود. مشکلات نرم‌افزاری مربوط به روند معاملات در بازار آتی همواره یکی از مسائلی بوده که شرکت‌های کارگزاری از به‌وجود آمدن چنین مشکلی گلایه داشته‌اند.

مسوولان بورسی قول داده‌اند با فراهم‌سازی زیرساخت‌ها و تدابیر جدید اعضای هیات‌مدیره برای بهبود اوضاع گام‌های جدی بردارند و مشکلات این بخش تا پایان سال‌جاری را حل کنند.

در مجموع در مبادلات دیروز روند قیمت‌ها صبح افزایشی بود، اما عصر با کاهش محسوسی همراه شد؛ قیمت سکه سررسید شهریورماه با افزایش ۴۵/۰ درصدی در مبادلات صبح و کاهش ۰۷/۰ درصدی در مبادلات عصر در محدوده ۸۳۴ تا ۸۴۶ هزار تومان، سررسید مهرماه با افزایش ۳۰/۰ درصدی در مبادلات صبح و کاهش ۹۲/۰ درصدی در مبادلات عصر در محدوده ۸۶۳ تا ۸۷۴ هزار تومان، سررسید آبان‌ماه با افزایش ۱۶/۰ درصدی در مبادلات صبح و کاهش ۲۵/۱ درصدی در مبادلات عصر در محدوده ۹۰۰ تا ۹۱۳ هزار تومان و سررسید آذرماه با افزایش ۲۸/۰ درصدی در مبادلات صبح و کاهش ۹۹/۰ درصدی در مبادلات عصر در محدوده ۹۲۹ تا ۹۴۱ هزار تومان قرار گرفت.