گروه بورس کالا - بازار قراردادهای آتی سکه مدتی است که در دامنه نوسان محدودی زیر یک درصد تثبیت شده و حجم و ارزش مبادلات به دلیل انجام ندادن معامله توسط بسیاری از سرمایه‌گذاران با نزدیک شدن به اجلاس سران تهران و تعطیلی چند روزه، کاهش محسوسی داشته است.

معامله‌گران بر این باورند تا قبل از نشست تهران قرار بود دولت اقداماتی در خصوص تثبیت نرخ ارز انجام دهد؛ اما تاکنون تصمیمی در این باره اتخاذ نکرده و شاید به همین دلیل بوده که قیمت دلار در بازار آزاد در همان محدوده ۲ هزار تومان تثبیت شده است.
احمد بیات یکی از کارشناسان اقتصادی با بیان اینکه بازار آتی متاثر از اونس طلای جهانی نوسان اندکی را تجربه کرده، افزود: معامله‌گران سعی می‌کنند با توجه به کاهش نوسانات و انتظار برای کاهش بیشتر قیمت دلار در آینده دادوستدهایشان را به بعد از برگزاری اجلاس سران موکول کنند. به باور بیات با وجودی که ترس از خرید سکه و انتظار از کاهش قیمت دلار همچنان روی روند معاملات تاثیرگذار است؛ اما دلار و اونس جهانی همواره فاکتورهای تاثیرگذاری بر روند دادوستدها بوده‌اند.
به گفته این کارشناس بازار آتی با وجودی که حباب منفی قیمت‌ها ادامه دارد؛ اما انتظارات کاهشی در بازار ارز و منفی شدن قیمت سکه براساس پیش بینی‌ها باعث شده سکه زیر ارزش ذاتی معامله شود. این در شرایطی است که انتشار برخی گمانه‌زنی‌ها پیرامون موضوع بازگشت ارز تک نرخی و عوامل برون‌زای سیاسی تاثیرگذار موجود در بازار باعث شده نوسانات قیمتی به پایین‌ترین سطح ممکن برسد.
فعالان معتقدند دولت تصمیمی در خصوص افزایش قیمت دلار و تغییرات بازار ارز نگرفته و همه منتظر راه‌اندازی بورس ارز هستند. در مجموع، دیروز روند مبادلات در دادوستدهای صبح کاهشی و در دادوستدهای عصر افزایشی بود.
قیمت سکه سررسید شهریورماه با کاهش ۰۸/۰ درصدی در مبادلات صبح و افزایش ۷۴/۰ درصدی در مبادلات عصر در محدوده ۸۱۰ تا ۸۱۷ هزار تومان، سررسید مهرماه با کاهش ۰۶/۰ درصدی در مبادلات صبح و افزایش ۷۴/۰ درصدی در مبادلات عصر در محدوده ۸۴۰ تا ۸۴۷ هزار تومان، سررسید آبان‌ماه با کاهش ۲۲/۰ درصدی در مبادلات صبح و افزایش ۶۱/۰ درصدی در مبادلات عصر در محدوده ۸۸۵ تا ۸۹۲ هزار تومان، سررسید آذرماه با کاهش ۱۴/۰ درصدی در مبادلات صبح و افزایش ۶۲/۰ درصدی در مبادلات عصر در محدوده ۹۱۰ تا ۹۱۷ هزار تومان قرار گرفت.