گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: اگرچه قیمت و تقاضای مقاطع و شمش فولاد دیروز در بورس کالا پایین‌تر ثبت شد، اما از نظر کارشناسان بازار فولاد با در نظر گرفتن هزینه تمام شده واردات شمش با ارز آزاد، قیمت میلگرد که در بازار آزاد در حدود ۱۸۹۰ تومان است همچنان حباب دارد و با در نظر گرفتن این موضوع باید به ۱۸۰۰ تومان کاهش پیدا کند. حتی برخی معتقد بودند اگر دیروز قیمت سبد مخلوط ذوب‌آهن پایین‌تر از ۱۶۰۰ هم عرضه می‌شد باز هم توجیه داشت؛ چرا که در نهایت میانگین گران‌ترین شمش وارداتی با ارز آزاد تاکنون بالاتر از ۱۴۵۰ تا ۱۵۰۰ تومان نبوده و قاعدتا نرخ محصولی که با این شمش‌ها تولید می‌شود با در نظر گرفتن هزینه‌های تولید، نباید بیشتر از ۱۸۰۰ تومان باشد، کما اینکه محصولات ذوب‌آهن با مواد اولیه ارزان‌تری در مقایسه با شمش وارداتی تولید می‌شود از این رو به نظر کارشناسان بازار در حال حاضر، میانگین قیمت میلگرد در بازار آزاد در حدود ۱۰۰ تومان حباب دارد. البته با در نظر گرفتن اینکه التهاب‌پذیری جو بازار از نوسان قیمت ارز، کمتر شده و علاوه بر آن تعطیلات هفته آینده و شهریورماه را هم پیش رو داریم در نتیجه بعید نیست که قیمت میلگرد به زودی تا ۱۸۰۰ تومان کاهش پیدا کند. البته دیروز بعضی از عرضه‌کننده‌ها از کاهش قیمت خودداری کردند؛ اما به نظر می‌رسد اگر تقاضا در همین حد در بازار باقی بماند و التهاب در سطح پایینی باشد، کاهش قیمت شامل حال همه شرکت‌ها بشود.

دیروز میانگین قیمت تیرآهن سایز نرمال هم در بازار آزاد مانند میلگرد با کاهش روبه‌رو شد و همپای میلگرد قیمت تیرآهن هم کاهشی شد. اگرچه این انتظار دیروز تا حدودی برآورده شد به طوری که تقاضا در بورس در مقایسه با حجم عرضه پایین‌تر و معاملات برخلاف یک ماه اخیر رقابتی نشد و محصولات عرضه شده با قیمت‌های پایه که میانگین معاملات قبلی بود ثبت شد.

بر اساس این گزارش، دیروز شش محموله فولادی شامل شمش فولاد خوزستان، سبد میلگرد فولاد یزد و ۴ عرضه ذوب‌آهن اصفهان از جمله تیر آهن سنگین و نیمه سنگین، سبد تیر آهن مخلوط، سبد میلگرد و تیرآهن (آلیاژسازی) و سبد میلگرد و تیر آهن مخلوط عرضه شد؛ ولی از بین عرضه‌های ذوب‌آهن تنها یک محموله به فروش رسید. علاوه بر عرضه‌های، ذوب‌آهن اصفهان محموله سبد میلگرد فولاد یزد نیز فروخته نشد.

همچنین، شمش فولاد خوزستان نیز با توجه به اینکه ۱۰ هزار تن عرضه شده بود تنها ۶ هزار تن آن به فروش رسید. سبد میلگرد و تیر آهن شرکت ذوب‌آهن اصفهان ۱۰۸ هزار تن بود؛ اما تنها ۲۹ هزار و ۳۷۰ تن آن به همان قیمت پایه ۱۶۰۰ تومان به فروش رسید. به گفته برخی از معامله‌گران اعلام رسمی عدم تغییر نرخ ارز مرجع التهاب را کم کرده؛ اما مهم‌تر از آن این نکته است که محصولاتی که در بازار وجود دارد و در حال حاضر تولید می‌شود با شمش گران وارد چرخه تولید نشده که بر اساس آن قیمت میلگرد رشد بیشتری داشته باشد و اصولا توجیهی ندارد. البته شایعاتی وجود دارد که شمش‌های زیادی در چند هفته اخیر توسط فروشنده‌های ترکیه به ایران عرضه شده و این موضوع هم در کاهش قیمت‌ها در بازار بی‌تاثیر نبوده است.