بازار صادراتی قیر و دغدغه‌های پیش رو

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: یکی از بازارهایی که این روزها به شدت در انتظار تعیین تکلیف قیمت ارز است و در هفته‌های اخیر هم به دنبال تغییر در تصمیم‌گیری‌های مدیران در خصوص تعیین نرخ ارز مرجع با پیش‌بینی‌های متعددی در خصوص شرایط آتی خود مواجه شده بازار صادراتی قیر است. با در نظر گرفتن اینکه وجه قیر صادراتی در رینگ صادراتی براساس نرخ ارز مرجع به صورت ریالی از سوی صادرکننده‌ها پرداخت می‌شود در نتیجه تغییر در قیمت آن می‌تواند تاثیر بسزایی در میزان صادرات این محصول به بازارهای خارجی داشته باشد. به خصوص که در ماه‌های اخیر بازار صادراتی قیر با مشکل دیگری که همان توقف عرضه از سوی یکی از دو شرکت عرضه کننده قیر بود روبه‌رو شده و این موضوع به گفته کارشناسان تا حدودی حضور قیر ایران در برخی از بازارهای صادراتی را کمرنگ کرد. در نتیجه افزایش نرخ ارز مرجع با در نظر گرفتن عدم آمادگی صادرکننده‌ها در فعالیت در بازار کاملا رقابتی و محدودیت‌هایی که در حال حاضر وجود دارد، می‌توانست فعالیت صادرکننده‌ها را کمرنگ‌تر و سرمایه‌های این بخش را به بازارهای دیگر سوق بدهد.به گفته یکی از کارشناسان بازار، خریداران خارجی به دلیل سختی هایی که صادرات دارد خود شخصا وارد بازار نمی‌شوند و در صورتی که فعالیت صادرکننده‌ها به هر دلیل همچون نرخ ارز محدود شود با در نظرگرفتن قوی بودن رقبای ایران قطعا شرایط بازار صادراتی تغییر خواهد کرد و اصولا نمی‌توان انتظار این را داشت که در نبود صادرکننده‌ها خریداران خود وارد رینگ صادراتی شوند.

نشست صادرکننده‌ها در خصوص تغییرات قیمت ارز

از این‌رو اعضای اتحادیه صادرکننده‌ها نیز پس از آنکه هفته قبل اعلام شد که نرخ ارز مرجع به ۱۶۰۰ تومان افزایش خواهد یافت در جلسه ای به اثرات این تصمیم بر بازار صادراتی فرآورده‌های نفتی پرداختند.

به گفته یکی از کارشناسان بازار قیر این موضوع که اواخر هفته قبل اعلام شد نرخ ارز مرجع تغییر نمی‌کند برای صادرکننده‌های قیر و دیگر کالاها و فرآورده‌های نفتی خبر خوبی بود چرا که در صورتی که نرخ ارز مرجع در بازار افزایش پیدا کند قیمت تمام شده برای صادرکننده ایرانی در مقایسه با رقبای خارجی بیشتر خواهد شد و قدرت صادرکننده ایرانی به این ترتیب کمتر می‌شود. به گفته تاجیک این کاهش قدرت رقابت زمانی بیشتر خود را نشان می‌دهد که ما در حال حاضر با هزینه ‌های بیشتر در حمل و نقل کالا مواجه هستیم؛ چرا که برای مثال اگر قرار باشد صادرکننده‌ها از کانتینر ایرانی استفاده کنند باید به دلیل محدود بودن، مدت‌ها در انتظار باقی بمانند که نوبتشان شود که این موضوع، هزینه بر است از سوی دیگر اگر از خدمات شرکت‌های خارجی استفاده کنند باید هزینه بیشتری بپردازند. از این‌رو رشد قیمت ارز مرجع انگیزه خرید از رینگ صادراتی را کاهش می‌دهد. به‌نظر می‌رسد یکی از دلایلی که دیروز هم در معاملات رینگ صادراتی حجم معاملات قیر با رشد مواجه شد این بود که خبر عدم افزایش قیمت ارز مرجع مطرح شد در غیر این‌صورت باید انتظار کاهش خرید را از سوی صادرکننده‌ها داشته باشیم.البته به نظر می‌رسد در هر صورت صادرکننده‌ها نیز باید خود را با شرایط بازار آزاد و اقتصاد جهانی آماده کنند اگر چه به نظر برخی از فعالان بازار، این انتظار زمانی معقول خواهد بود که صادرکننده‌ها در تمامی جنبه‌ها با صادرکنندگان دیگر کشورها و رقبای خود یکسان باشند.

پیشنهاد تشکیل کنسرسیومی برای خرید

البته علاوه بر تمامی مواردی که در بازار قیر وجود دارد اخیرا موضوع عدم مدیریت مناسب نیز در مورد تولیدکننده‌ها مطرح بوده به طوری که یکی دیگر از اعضای اتحادیه صادرکننده‌های فرآورده‌های نفتی معتقد است در حال حاضر با در نظر گرفتن عدم تغییر در قیمت نرخ ارز، نگرانی اصلی، عدم انجام تعهدات تحویل کالا توسط یکی از شرکت‌های عرضه‌کننده است.

به گفته خسروجردی در ماه‌های اخیر یکی از شرکت‌ها با مشکلاتی که در اداره برخی امور همچون در یافت وی بی از پالایش و پخش مواجه شد نتوانست به تعهدات خود عمل کند که این موضوع صادرات را دچار مشکل کرد و در حجم صادرات نسبت به سال‌های قبل تاثیر زیادی گذاشت.به گفته این فعال بازار تغییرات مدیریتی و عدم آشنایی با بازار یکی از مشکلات اصلی شرکت‌ها است و بعضا تغییراتی که انجام می‌شود به نفع تولید و بازار نیست.

فروش ۱۰۰ میلیون دلار قیر صادراتی

روز گذشته ۱۰۱ میلیون دلار قیر در تالار صادراتی بورس کالای ایران در این تالار بین‌المللی بورس کالا معامله شد. در این روز ۱۵۵ هزار تن انواع قیر ۶۰.۷۰ شرکت نفت پاسارگاد شهرهای اراک، بندرعباس، تبریز، تهران و شیراز به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار با ترم تحویل FOB و FCA مورد معامله قرار گرفت. این گزارش حاکی ازاین است که طی چهار ماه و نیم اخیر، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع کالا در تالار صادراتی بورس کالای ایران به‌ارزش ۶۲۸ میلیون دلار مورد معامله قرار گرفته است.