سنا - براساس تصمیم جدید هیات پذیرش بورس کالا، قرار است عرضه کنندگان قدیمی رینگ فلزات به دلیل دستور‌العمل جدید معاملات بورس، دوباره پذیرش شوند که به این فرآیند به اصطلاح پذیرش تطبیقی می‌گویند.

شرکت ذوب‌آهن اصفهان که از قدیمی‌های بورس است به تازگی و در جریان پذیرش دوباره خود به بورس ‌کالا تعهد داده‌ ۹۰ درصد تولیداتش را روی تابلوی معاملات ببرد؛ اما به دلیل عرضه‌های همیشگی و منظم ذوب آهن، شاید این خبر خیلی برای اهالی تالار نقره‌ای تازه و عجیب نباشد. همچنین از گوشه و کنار خبرهایی در خصوص افزایش عرضه شرکت فولاد مبارکه در بورس کالا شنیده می‌شود که در صورت تحقق این موضوع، انتظار چند ساله فعالان بورس کالا برای عرضه‌های بیشتر مبارکه محقق می‌شود. فولاد مبارکه نیز باید دوباره در بورس کالا پذیرش شود که به احتمال زیاد این امر با افزایش عرضه محصولات این شرکت منجر خواهد شد. مدیرعامل یکی از شرکت‌های کارگزاری در این باره می‌گوید: در گذشته ۶۰ درصد محصولات مبارکه در بورس و ۴۰ درصد به صورت درب کارخانه‌ای و مچینگ عرضه و معامله می‌شد که این نسبت رفته رفته تغییر کرد و با خصوصی شدن بخشی از شرکت فولاد مبارکه، حدود ۳۰ درصد محصولات این فولادساز در بورس عرضه شد و ۷۰ درصد به صورت درب کارخانه‌ای و خارج از بورس معامله شد. این مساله باعث شد این شرکت عملا از مدیریت قیمت گذاری بورس خارج شود و عرضه و تقاضا تاثیر زیادی بر نرخ محصولات مبارکه نداشته باشد. به گفته باروتی اگر فولاد مبارکه بخش قابل توجهی از محصولاتش را به طور واقعی و نه درب کارخانه در بورس عرضه کند و خریداران قدیمی این شرکت نیز به بورس بیایند، اتفاق مثبتی که برای بسیاری از شرکت‌های حاضر در بورس کالا چون ذوب آهن اصفهان افتاده است برای این شرکت و بازار سرمایه نیز خواهد افتاد.

به نظر می‌رسد اگر بورسی‌ها با فولاد مبارکه برای عرضه‌های بیشتر این شرکت در بورس به توافق برسند، علاوه بر واقعی‌تر شدن قیمت انواع محصولات فولادی در بازار، سود شرکت مبارکه به دلیل حضور در معاملات شفاف بورس افزایش می‌یابد و این امر رضایت سهامداران این شرکت را به دنبال خواهد داشت.

نوسان محدود ورق در بورس کالا

گروه بورس کالا - دیروز میانگین نرخ پیشنهادی ورق در بورس کالا با رقابت مواجه شد. به نظر بیشتر معامله‌گران بازار آهن، میانگین نرخ ورق در این مدت در مقایسه با کالاهای دیگر به خصوص میلگرد بسیار پایین‌تر بوده و حتی شایعاتی در مورد اینکه شرکت‌های خصوصی که شمش وارداتی استفاده می‌کنند با مشکل مواجه شده‌اند، وجود دارد‌. البته از نظر برخی نیز ،این نرخ ورق نیست که پایین است بلکه قیمت میلگرد بیش از اندازه رشد داشته است‌. بر این اساس دیروز ورق گرم B با نرخ ۹۰۵ تومان عرضه شد که به یک هزارو ۱۱ تومان رسید. حجم این کالا ۸ هزارو ۸۰۰ تن بود. میانگین ورق گرم C هم با نرخ ۹۹۰ تومان عرضه شد که با بالا رفتن میزان عرضه به ۲۳ هزارو ۸۷۰ تن معامله شد. این دو کالا برای تحویل ۳۱ شهریورماه عرضه شده بود. ورق سرد B هم با نرخ ثابت معامله شد. حجم این کالا ۸ هزار تن و برای ۳۰مهرماه عرضه شده بود. همزمان با نوسان محدود ورق در بورس کالا قیمت میلگرد هم دیروز در بازار آزاد پس از چند روز افزایش نرخ، کاهش محدود و ۵ تومانی را به ثبت رساند. البته بعضی تحلیل‌‌ها از احتمال کاهش قیمت میلگرد به ۱۶۰۰ تومان خبر می‌دهد و معتقدند کاهش هیجان‌های کاذب احتمالا باعث این امر خواهد شد.