نفت در انتظار

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: وزیر نفت روز یکشنبه در حالی از نبود الزام برای فروش نفت در بورس خبر داد که پیش تر نظراتی متفاوت در این باره داشت و حتی در برهه‌ای از زمان نیز اعلام کرد که پیش فروش نفت خام به مردم از آذرماه سال ۹۰ آغاز خواهد شد. بورس نفت نیز با تبلیغات بسیار افتتاح شد و بارها نیز نفت در بورس کالا عرضه شد. اگر چه عرضه‌های هر هفته این کالا تنها یک بار از سوی شرکتی وابسته به وزارت نفت خریداری شد، اما همواره موضوع نبود رغبت در وزارتخانه برای فروش این کالا از سوی معامله گران مطرح بوده است.

پس از بارها عرضه و عدم معامله در بورس کالا که پیشینه عرضه محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی را دارد، بحث ورود نفت به بورس انرژی نیز مطرح شد، اما همچنان موضوع عرضه این کالا و نظر مساعد وزارت نفت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

البته پیش تر مقاومت وزارت نفت در برابر بورس کالا سبب شده تا عرضه‌های نفت متوقف شود و در نتیجه کارشناسان بازار به ورود دوباره نفت این بار به بورس انرژی دلخوش باشند.

از طرفی اعلام مدیرعامل بورس انرژی نیز طی ماه‌های اخیر مبنی بر توافق با وزارتخانه در رابطه با عرضه نفت و آغاز به کار بورس انرژی با عرضه این کالا نیز نتوانست بدبینی‌های معامله‌گران را کاهش دهد، تا آنجا که روز یکشنبه نیز صحبت وزیر نفت آب پاکی بود بر دستان کسانی که به عرضه و معامله نفت این بار در بورس انرژی دل خوش کرده بودند.

شاپور محمدی مدیرعامل بورس انرژی، اگرچه صحبت‌های وزیر نفت مبنی بر نبود الزام برای عرضه نفت در بورس کالا را تایید می‌کند، اما می‌گوید: در شرایط فعلی با توجه به تحریم ها، عرضه نفت در بورس گزینه مناسبی است و بورس انرژی نیز در حال حاضر بسترهای مناسبی را برای عرضه و معامله نفت خام فراهم آورده است.

محمدی در ادامه با اشاره به اینکه می‌توان با وزارت نفت و شخص وزیر بر سر عرضه و معامله نفت خام در بورس به توافق رسید، می‌گوید: در حال حاضر نرم افزار بورس انرژی تهیه و مقررات نیز تدوین شده است. به گفته محمدی، بورس انرژی تا چهارماه آینده راه‌اندازی خواهد شد.

این در حالی است که حسینی، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان فرآورده‌های نفتی در خصوص شکل گیری بورس نفت می‌گوید: پیش تر هدف برای عرضه نفت خام در بورس کالا، شفافیت قیمت و همچنین عرضه نفت کشورهای آسیای میانه در بورس بود، اما در حال حاضر با توجه به تشدید تحریم‌ها وزارت نفت نیز شرایط سخت گیرانه خود را تغییر داده و اگر افراد توانمندی خرید، صادرات یا جذب مشتری را داشته باشند، از آنها استقبال می‌شود. به گفته حسینی عرضه نفت در بورس زمانی به نتیجه خواهد رسید که اقتصادی رقابتی داشته باشیم و بخواهیم قیمت‌ها را شفاف کنیم، اما در شرایط کنونی نمی‌توان قیمت نفت را شفاف کرد.

انتشار اوراق سلف نفتی موازی در انتظار اعلام آمادگی شرکت نفت

در همین حال روز گذشته خواجه نصیری مدیر نظارت بر بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه برای انتشار اوراق سلف نفتی موازی در انتظار اعلام آمادگی شرکت نفت هستیم، گفت: تمام پیش شرط‌ها و مقدمات لازم برای انتشار اوراق سلف موازی نفت در سازمان بورس آماده است.

وی در گفت‌وگو با سنا و با اشاره به اینکه مشخصات قرارداد اوراق سلف موازی نفت در هیات پذیرش نهایی شده است، ادامه داد: با این وجود از سال گذشته تاکنون درخواستی از سوی شرکت ملی نفت برای انتشار این اوراق اعلام نشده است.

مدیر نظارت بر بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه سود اوراق سلف موازی نفت بالاتر از اوراق مشارکت خواهد بود، تصریح کرد: با توجه به اینکه سود اوراق مشارکت در زمان تصویب انتشار اوراق سلف موازی نفت تا امروز افزایش یافته است، این امکان وجود دارد سود این اوراق هم بالاتر از اوراق مشارکت باشد .

خواجه نصیری در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل تاخیر ایجاد شده در انتشار این اوراق، افزایش نرخ سود اوراق مشارکت در بسته جدید بانک مرکزی را مد نظر قرار داد و گفت: با توجه به افزایش نرخ سود اوراق مشارکت، شرکت نفت بخش عمده‌ای از منابع مورد نیازش را از آن محل تامین کرد.

وی با تاکید بر اینکه اوراق سلف موازی نفتی یکی از بهترین راه‌ها برای تامین مالی در پروژه‌های نفتی است، تصریح کرد: در صورتی که شرکت نفت درخواست خود را برای انتشار این اوراق اعلام کند ما هم به عنوان سازمان بورس برای انتشار اوراق آمادگی کامل داریم.

نرخ‌های غیرواقعی نتیجه افت و خیز دلار

گروه بورس کالا - مبادلات بازار پتروشیمی روز گذشته با افت و خیز قیمت‌ها به کار خود پایان داد. از این رو بیشتر تاجران بازار در این روز از اعلام نرخ های محصولات پتروشیمی خودداری کرده و می‌گویند: نرخ‌های پیشنهادی در بازار، غیرواقعی به نظر می‌رسد و به همین دلیل معاملات نیز قفل شده است. بیشتر معامله گران نوسان بازار ارز را یکی از فاکتورهای مهم افت و خیز قیمت‌ها در بازار پتروشیمی می‌دانند و معتقدند؛ تا زمانی که قیمت ارز به ثبات نرسد، بازار پتروشیمی با افت و خیز قیمت‌ها همراه خواهد بود. البته برخی از معامله‌گران قیمت‌های پیشنهادی خود را در این روز با توجه به نرخ ارز اندکی افزایش دادند. با این حال روز گذشته حجم خریدها کاهش داشت؛ چرا که اطمینان به نرخ های اعلامی از سوی تاجران کمتر از روزهای پیش بود. این در حالی است که بسیاری از معامله‌گران از پیش‌بینی آینده بازار پتروشیمی خودداری کرده و در انتظار تحولات سیاسی و اقتصادی پیش روی بازار هستند.