مرکز خدمات فولاد ایران - طی ده روز اخیر کشورهای هند و چین با پیشنهادهای خود در بازار ورق تخت اروپا موجب افزایش فشار بر بازارهای داخلی شدند، چرا که تقاضا به دلیل رکود تابستانی در این کشورها همچنان پایین است. در اروپا نیز با کاهش ارزش یورو نسبت به دلار، اخیرا واردات این قاره از قدرت رقابت بالایی برخوردار نبود، به طوری که اسپانیا نیز ورق تخت آسیا را به قیمت ۵۱۰ یورو در هر تن (سی آی اف) خریداری کرد. به طور کلی بازار ورق تخت در همه مناطق نزولی است و از این رو پیشنهادهای آسیایی‌ها ارزان‌تر شده است. این پیشنهادها ممکن است موجب افت قیمت‌های اروپا در ماه سپتامبر شود، بنابراین برخی به فکر پایین آوردن موجودی انبارها هستند تا مانع از افزایش ضرردهی شوند.

بازار ورق ترکیه و مشکلات مالی

در بازار ترکیه، فعالیت بازار ورق به رغم پایین بودن موجودی بازار جزئی است. اغلب عرضه‌کننده‌ها در حال حاضر از پذیرش پرداخت‌ها با ال سی پرهیز می‌کنند و پرداخت نقدی در زمان تحویل را ترجیح می‌دهند، از این رو فعالیت بازار کاهش یافته است. قوانین جدید که طبق آن خریدار فولاد باید قبل از اقدام برای دریافت اعتبار رضایت شریک خود را نیز داشته باشد موجب شده دادوستد راکد شود. به نظر تجار آوردن شرکا به بانک برای اقدام به دریافت هر اعتبار امکان‌پذیر نیست، به خصوص آن که اغلب عرضه‌کننده‌ها به دنبال پرداخت نقدی هستند تا اینکه برای ۶۰ روز طبق روال همیشگی برای دریافت پول از طریق ال سی صبر کنند.

بازار ورق سی آی اس در تنگنا

همان‌طور که از اوایل ماه جولای انتظار می‌رفت تولیدکنندگان ورق اوکراین و روسیه موفق نشدند افزایش قیمت‌های تولیدات آگوست خود را حفظ کنند. چشم‌انداز اقتصادی منفی بر میزان تقاضا همچنان تاثیر گذاشته و از طرفی افزایش قدرت رقابت اروپا و آسیا به معنای قیمت‌های بهتر برای محصولاتی با کیفیت بالاتر از محصول سی‌آی‌اس است. کارخانه ام ام ک روسیه به‌رغم نبود تقاضا از جانب اروپایی‌ها بخش اعظم تولید آگوست را پیش فروش کرده و تناژ باقیمانده را در ۵۵۰ تا ۵۶۰ دلار در هر تن (فوب دریای سیاه) عرضه می‌کنند. سوراستال نیز ورق گرم را در ۵۳۰ تا ۵۴۵ دلار فروخته، ولی ژاپنی‌ها چند دلار بالاتر - ولی به قیمت سی اف آر - به آمریکای لاتین عرضه داشتند که این امر بازار این کارخانه را کساد کرده است. کارخانه زاپوریشتال که با قیمت پیشنهادی ۵۶۰ دلار وارد بازار شد در ۵۶۰ تا ۵۸۰ دلار به ترکیه عرضه داشت، ولی بخش اعظم تولید خود را در ۵۴۵ دلار در هر تن (فوب) فروخت. جو کلی بازار در این فصل از سال همیشه در رکود است، از طرفی افت قیمت سنگ آهن و قیمت‌های پایین ورق گرم چین شرایط را وخیم کرده است. هنوز قیمت ورق باید کاهش یابد تا مجددا رو به بهبود برود.