رکود در چین ادامه دارد

مرکز خدمات فولاد ایران- هفته گذشته در بازار چین روند نزولی قیمت محصولات فولادی ادامه داشت و مقاطع ۲ درصد کاهش را تجربه کرد. بازار ورق نیز نزولی بود. البته شاخص‌های اقتصادی کلان همچنان نگران کننده‌اند. صندوق بین‌المللی پول چشم انداز رشد اقتصادی جهان را در سال ۲۰۱۲ معادل ۱/۰ درصد کاهش داده و به ۵/۳ درصد رساند و برای سال ۲۰۱۳ از پیش‌بینی قبلی ۱/۴ درصدی به ۹/۳ درصد کاهش یافته است. علت این روند نزولی، پیش‌بینی دوره‌ای سخت برای اقتصادهای جهان است.

موجودی فولاد در ماه جولای به ۱۶ میلیون تن در روز رسیده و برخی کارخانه‌ها را واداشته قیمت‌ها را پایین بیاورند. کارخانه‌هایی چون بائواستیل، شاگانگ و برخی دیگر قیمت‌های آگوست را کاهش داده‌اند.

کاهش سرعت رشد اقتصادی چین موجب شده رشد مسکن، خودروسازی و بخش خطوط راه آهن راکد شود. سرمایه گذاری در بخش مسکن در ۶ ماه نخست سال با رشد ۶/۱۶ درصدی ۹/۱ درصد نسبت به ۵ ماه نخست سال افت داشت.

آغاز برنامه‌های کاهش تولید فولاد در چین

با افزایش فشارها از جانب بازار فولاد و روند نزولی قیمت‌ها برخی از فولادسازان چینی سرانجام برنامه‌های کاهش تولید را اعلام کرده‌اند. یکی از کارخانه‌های دولتی به نام لیوگانگ یکی از کوره‌های خود را برای تعمیرات حداقل ۴۵ تا ۵۰ روز متوقف نموده که موجب کاهش ۲۰۰ هزار تنی تولید فولاد می‌شود.

این شرکت اولین کارخانه دولتی است که تولید را کاهش می‌دهد. میزان کاهش نسبت به تولید فولاد خام چین ناچیز است. به نظر کارشناسان این نشانه‌ای است که از احتمال اعلام کاهش تولید سایر کارخانه‌ها به تدریج خبر می‌دهد.

یک کارخانه بخش خصوصی در شمال چین نیز اعلام کرده به زودی یکی از کوره‌های خود را برای تعمیرات به مدت سه ماه تعطیل می‌کند که ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تن از تولید می‌کاهد. فعلا این اعلام کاهش تولیدها آنقدر کم است که بر بازار نقدی اثری نگذاشته با این حال اگر قیمت‌ها به دلیل کاهش تولید بالا برود موقتی خواهد بود چرا که کارخانه‌ها برای حفظ سهم بازار باز هم تولید را بالا می‌برند.

ورق سرد چین نزولی

کاهش فعالیت بازار و روند نزولی قیمت ورق گرم در چین موجب شده بازار ورق سرد نیز به روند نزولی خود ادامه دهد. قیمت فعلی در بازار شانگهای ۶۸۷ تا ۶۹۲ دلار در هر تن (با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده) است که نسبت به اواسط هفته قبل ۱۶ دلار در هر تن کاهش یافته و نسبت به اواخر آوریل ۷۹ تا ۸۷ دلار هر تن ارزان‌تر شده است.

گرچه برخی کارخانه‌ها از کاهش تولید خبر داده‌اند؛ ولی این کاهش جزئی است و تاثیری فوری بر قیمت‌ها نمی‌گذارد. البته با توجه به اینکه کاهش مذکور بازار را به تداوم کاهش تولید امیدوار کرده شاید روند نزولی قیمت‌ها فعلا متوقف شود. در هر حال بهبود قیمت بستگی به افزایش تعداد کارخانه‌هایی دارد که تولید را کاهش می‌دهند.

رکود تابستانی بازار ورق انگلیس

بازار ورق انگلیس با توجه به رکود تابستانی در سکوت است. انتظار می‌رود قیمت‌ها باز هم نزولی باشد؛ چون قیمت یورو پایین است.

ورق گرم ایتالیا ۴۴۰ تا ۴۵۰ پوند در هر تن تحویل با پرداخت عوارض گمرکی (دی دی پی) اعلام شده و در ۴۲۵ پوند هم قیمت داده‌اند. با این حال قیمت درخواستی اغلب خریداران فعلا ۴۴۰ پوند در هر تن است. از برزیل نیز ۴۴۰ پوند عرضه شده است. بازار انگلیس با مشکل عدم اعتماد روبه‌رو شده و کسی به دنبال خرید نیست. از این رو تولیدکننده‌های داخلی و کارخانه‌های اروپایی اولویت دارند.

عرضه‌کنندگان داخلی سعی دارند قیمت را در ۴۶۰ پوند هر تن دی دی پی ثابت نگه دارند که تحویل آگوست است. با این حال برخی معتقدند اگر نرخ یورو در تابستان پایین بماند قیمت‌های داخلی انگلیس نیز کمی افت خواهد داشت.

وضعیت بازار ورق سرد نیز مشابه است. روسیه هفته گذشته در ۴۸۵ پوند در هر تن (دی دی پی) فروش داشت که از قیمت‌های داخلی انگلیس کمی پایین‌تر است؛ ولی نسبت به قیمت‌های ایتالیا بالاست. ایتالیایی‌ها در بازار ورق تخت نیز قدرت بالایی دارند و در ۴۹۰ تا ۵۰۰ پوند معامله کرده‌اند.

افزایش امید بازار ورق اروپا به ماه سپتامبر

در بازار ورق اروپا قیمت فعلی ورق گرم از جانب تولیدکنندگان لیدر در ثبات است. در بنلوکس قیمت ۵۲۰ یورو در هر تن (درب کارخانه) اعلام شده است و در شمال اروپا با قیمت ۵۱۵ تا ۵۳۰ یورو در هر تن (درب کارخانه) معامله شده است.

با این حال برای معامله‌های تناژ بالای ۵ هزار تن تخفیف داده می‌شود. در آلمان قیمت ۴۹۵ تا ۵۰۰ یورو هر تن درب کارخانه پیشنهاد شده است. گرچه کارخانه‌ها نتوانستند افزایش قیمت‌های ژوئن را به طور کامل حفظ کنند؛ ولی حداقل قیمت‌ها به ثبات رسیده است.

البته قیمت‌های پیشنهادی جنوب اروپا همچنان پایین است. آخرین قیمت‌های پیشنهادی در ۴۹۰ تا ۵۰۰ پوند در هر تن (دی دی پی) در جنوب آلمان از ایتالیا پیشنهاد شده است.