برخی می‌گویند گزارش‌هایی مبنی بر مرگ فعالیت‌های معدنکاری اغراق‌آمیز است، اما اختلاف نظرهایی نیز در زمینه احتمال استمرار روند رو به افول قیمت‌های مواد معدنی وجود دارد.

موسسه Deloitte Access Economics در گزارشی پیش‌بینی کرده که اوج سرمایه‌گذاری‌ها در بخش صنایع معدنی استرالیا در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ خواهد بود.
همچنین این موسسه خبر از کاهش قیمت محصولات معدنی در آینده داده و آن را ناشی از افزایش نرخ برابری دلار استرالیا برای صادرکنندگان این کشور و همچنین کشمکش‌های موجود در ایالت استرالیای غربیWestern Australia برای جذب نیروی کار مورد نیاز خود در رابطه با پروژه‌های بزرگ در حال اجرا و همچنین پروژه‌های آتی که ارزش آنها بالغ بر 260 میلیارد دلار برآورد می‌شود، می‌داند.
در این گزارش کریس ریچاردسون مدیر موسسه مذکور اظهار کرده که ماهیت رشد اقتصادی چین در حال تغییر است. این درست است که در حال حاضر با توجه به تقاضای بازار معدنی چین رونق قابل قبولی وجود دارد، اما بدون شک در آینده‌ای نه‌چندان دور میزان مصرف مواد معدنی در این کشور ابرقدرت آسیایی با کاهش مواجه خواهد شد و این امر تاثیرات بسزایی را در آینده صنایع معدنی دنیا خواهد گذاشت.
هفته گذشته تحلیلگران اظهار کردند که انتظار می‌رود میزان عرضه در بازار سنگ آهن تا سال 2014 و 2015 در حدود بیش از 110 میلیون تن بالاتر از حد تقاضا باشد.