ترکیه به خرید بیلت ادامه می‌دهد

مرکز خدمات فولاد ایران- این هفته ترکیه یکی از معدود مشتریان فعال بازار بیلت سی‌آی‌اس بود، البته معاملات چندانی بسته نشد چون کارخانه‌ها قیمت‌های درخواستی خیلی پایینی داشتند. قیمت پیشنهادی بیلت دریای سیاه به ترکیه ۵۶۰ دلار در هر تن (سی اف آر) است ولی قیمت درخواستی ۹ تا ۱۰ دلار در هر تن پایین‌تر بود که کمتر فروشنده‌ای حاضر به معامله شد. شاخص قیمت روزانه موسسه پلاتس برای بیلت صادراتی دریای سیاه نیز چهارشنبه ۵۰/۲ دلار در هر تن کاهش یافته و به ۵۳۵ دلار رسید. همچنین به حوزه دریای خزر در ۵۸۵ دلار پیشنهاد شده که نسبت به ۱۰ روز قبل ۱۰ دلار افت داشته است.

حال که عرضه‌کنندگان قراضه آمریکا سعی دارند قیمت را بالا ببرند. فولادسازان ترکیه تمایل بیشتری به خرید بیلت پیدا کرده‌اند. اگر بتوانند بیلت را در ۵۵۰ دلار در هر تن (سی‌اف‌آر) بخرند هزینه تبدیل به میلگرد ۶۰ دلار خواهد بود. در حال حاضر میلگرد صادراتی ترکیه به سختی به بالای ۶۱۰ دلار می‌رسد ولی در بازارداخلی در این سطح قیمت امکان معامله وجود دارد. از طرفی قیمت قراضه سنگین کلاس ۱ و۲ آمریکا ۴۰۰ دلار است و ۲۲۰ دلار برای تبدیل به میلگرد هزینه می‌برد. کارخانه‌ها نیز بعید می‌دانند بازار به زودی حاضر به خرید میلگرد ترکیه در ۶۲۰ دلار در هر تن (فوب) باشد.

مقاطع وارداتی آسیا؛ نزولی

قیمت پیشنهادی میلگرد چین در جنوب شرق آسیا به ۵۹۰ تا ۵۹۵ دلار در هر تن (سی اف آر سنگاپور) رسیده در حالی که هفته اول جولای ۶۰۵ تا ۶۱۰ دلار بود. تقاضا در سنگاپور کم است، چرا که میلگرد خریداری شده در ۶۱۲ دلار در هر تن است. میلگرد ترکیه ۶۲۵ دلار است که ۵ دلار در هر تن نسبت به اوایل ماه پایین آمده است. همچنین قیمت مفتول چین در این منطقه از ۶۱۰ تا ۶۱۵ دلار به ۵۹۰ تا ۶۰۰ دلار در هر تن (سی اف آر) رسیده است. با این حال هیچ کس خریدار نیست.