گروه بورس جهانی- بازارهای ورق در شرایطی دنبال می‌شود که در چین تقاضا همچنان کم و میزان ذخایر انبارها بالا است، البته در ترکیه به تاثیر از وضعیت اروپا شرایط آرامی بر بازار حکمفرماست، اما در عربستان با وجود ماه رمضان پیش‌بینی‌ها برای افزایش تقاضا بیشتر است. به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران، قیمت ورق تخت در چین ماه آگوست نزولی پیش‌بینی شده، زیرا تولید فولاد و موجودی انبارها بالا است، ولی تقاضا کم است. بعید است دولت چین بسته‌های محرک اقتصادی جدید را اجرایی کند و تجار فولاد نیز با توجه به مشکلات نقدینگی و عدم اعتماد به بازار تمایلی به خرید ندارند.تولیدکنندگان بزرگی چون ووهان استیل و آنشان استیل قیمت ورق تخت خود را برای تحویل آگوست ۱۶ تا ۳۲ دلار کاهش داده‌اند. در بازار شانگهای قیمت ورق تخت ۱۶ تا ۲۴ دلار از ابتدای ماه جاری کاهش داشته و به ۶۰۷ دلار در هر تن با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسیده است.

ترکیه: فعلا در ثبات

فعالیت بازار ورق ترکیه با توجه به تقاضای پایین خودرو و ماشین‌آلات در اروپا فعلا آرام است. انتظار می‌رود قیمت‌ها تا اواسط آگوست در این سطوح باقی بماند. با این حال، تقاضای لوازم خانگی و سازندگان کشتی اندکی بالا رفته است.تجار از معامله‌های جدید اجتناب می‌کنند. اوایل ماه ژوییه، ورق گرم ۶۱۰ تا ۶۲۰ دلار در هر تن درب کارخانه را سفارش داده‌اند. حال کارخانه‌های ترکیه به دنبال ۶۳۰ دلار درب کارخانه هستند. برخی امیدوارند اواسط آگوست، خریدهایی انجام گیرد.

کاهش قیمت ورق وارداتی عربستان

در همین حال قیمت پیشنهادی ورق وارداتی در عربستان هفته اخیر ۱۰ تا ۲۰ دلار کاهش یافته، زیرا جو بازارهای جهانی منفی است. تقاضای داخلی نیز بالاست چرا که پروژه‌های ساخت و ساز دولتی ادامه دارد. قیمت پیشنهادی ورق گرم وارداتی از خاور دور ۶۲۰ تا ۶۳۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر است در حالی که هفته قبل ۶۴۰ تا ۶۵۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر بود. قیمت پیشنهادی آفریقای جنوبی ۶۱۵ تا ۶۳۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر شنیده شده است. از آنجایی که تقاضای داخلی بالا است موجودی‌ها کم است از این رو خریدها ادامه خواهد داشت.

رکود در بازار ورق جنوب شرق آسیا

در همین حال بازار واردات ورق سرد جنوب شرق آسیا نزولی است و قیمت‌ها یک ماه اخیر ۲۰ تا ۴۰ دلار افت داشته است. ورق سرد چین از ۶۷۰ تا ۶۸۰ دلار در هر تن فوب اواسط ژوئن به ۶۵۰ تا ۶۶۰ دلار در هر تن فوب رسیده است، روی قیمت ۶۲۰ تا ۶۳۰ دلار در هر تن فوب نیز پیشنهاداتی شنیده شده است. قیمت پیشنهادی تایوان از ۷۱۰ دلار به ۶۷۰ تا ۶۸۰ دلار در هر تن فوب رسیده و هیچ خریداری ندارد.