گروه بورس کالا - معاملات روز گذشته مس در بورس کالا با روند نزولی همراه شد، به گونه‌ای که مبادلات مس در این روز افت بیش از 200 تومانی را شاهد بود. به این ترتیب کاتد شرکت ملی مس با قیمت 14 هزار و 305 تومان برای هر کیلویی نسبت به هفته گذشته با افت 215 تومانی رو به رو شد. کل عرضه برای مس کاتد در این روز یک هزار و 260 تن بود که نسبت به هفته گذشته 780 تن کاهش داشته است.

همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با نرخ ۱۵ هزار و ۱۵۴ تومان معامله شد که نسبت به هفته گذشته ۲۱۹ تومان کاهش قیمت داشت. همچنین کل عرضه برای این محصول یک هزار و ۱۱۰ تن بود که کل تقاضا را پاسخگو بود. عرضه مفتول مس شرکت دنیای مس نیز در این روز با قیمت پایه ۱۵ هزار و ۱۹۲ تومان در هر کیلو عرضه شد که نسبت به هفته گذشته ۲۱۹ تومان افت قیمت داشت. همچنین کل عرضه برای این محصول ۵۰۰ تن بود که نسبت به هفته گذشته ۱۰۰ تن افزایش قیمت داشته است. البته این در حالی است که مبادلات روز جمعه مس جهانی نیز نسبت به جمعه هفته گذشته با ۷۱ دلار کاهش رو به‌رو شد و هم اکنون با قیمت ۷ هزار و ۶۸۹ دلار در بازار فلزات لندن (LME) معامله می‌شود. به گفته فعالان بازار دلیل این افت علاوه بر افت قیمت جهانی نحوه گرفتن میانگین نرخ ارز برای تعیین قیمت مس داخلی است. از آنجایی که این نوسانات در ماه‌های گذشته ابهامات زیادی را در ذهن معامله‌گران ایجاد کرده، این سوال مطرح می‌شود که دلیل این همه نوسان با وجود تداوم کمبود عرضه این فلز چیست؟
کارشناسان در پاسخ به این پرسش از انبارهای بازار معاملات شانگهای صحبت می‌کنند و بر این باورند که نزول‌های اخیر قیمت مس به دلیل بالا بودن موجودی انبارهای بورس شانگهای است. به این ترتیب اوضاع بازارهای جهانی به سمتی می‌رود که دیگر بورس فلزات لندن قطب تعیین‌کننده قیمت مس نیست و تحلیلگران برای پیش‌بینی آینده بازار علاوه بر لندن، باید شانگهای را هم تحت نظر داشته باشند. همچنین حجم معاملات مس در بورس شانگهای یک سوم بورس فلزات لندن است و در ماه‌های اخیر حجم بالای انبارهای شانگهای توسط بسیاری از کارشناسان نادیده گرفته شده و به این ترتیب قیمت‌ها کاهش یافته، اما این امر دلیلی برای بی‌تاثیری معاملات لندن نیست و ارتباطی به مدیریت و تملک بورس لندن یا شانگهای ندارد، بلکه آنچه مهم است رقم انبارهای این دو بورس بزرگ بوده و معامله‌گران برای پیش‌بینی قیمت‌ها و میزان عرضه و تقاضای جهانی به موجودی این بورس‌ها نگاه می‌کنند.