گروه بورس کالا- کتایون دارابی: گرچه انتشار خبر افتتاح بورس انرژی در ماه‌های آینده در ترکیه، همچنین انعقاد قرارداد راه‌اندازی این بورس با شرکتی آمریکایی، برخی از کارشناسان بازار سرمایه را نگران کرده است، اما مدیرعامل بورس انرژی اعتقادی به این موضوع ندارد و می‌گوید: بورس انرژی امکان دارد در کشورهای مختلف راه‌اندازی شود، همان طور که در حال حاضر در چین در حال فعالیت است و راه‌اندازی بورس انرژی در ترکیه نمی‌تواند بر فعالیت بورس انرژی در ایران تاثیر بگذارد. در همین حال بورس نفت نیز در کشورهای مختلف جهان در حال فعالیت است؛ اما فعال بودن این بورس‌ها نمی‌تواند بر مبادلات نفت تاثیرگذار باشد. به گفته شاپور محمدی، ترکیه منابع نفتی و گازی ندارد و در حوزه برق نیز مانند ایران است و تنها حجم تولید برق ترکیه اندکی بالاتر از ایران است. از این رو ترکیه قطب انرژی نیست و این موضوع سبب می‌شود که بورس انرژی ترکیه بر بورس ایران تاثیری نداشته باشد.

وی در ادامه افزود: در هر حال سرمایه‌گذاران می‌توانند در بورس‌های خارجی فعالیت کنند و قصد ما ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس انرژی ایران است؛ اما پیش‌تر هم بورس‌های خارجی مانند نیویورک، شانگهای و ... فعال بوده‌اند و سرمایه‌گذاران خارجی در این بورس‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در شرایط فعلی هم ترکیه با ایران مبادله برق دارد و افتتاح بورس انرژی ترکیه نمی‌تواند برای بورس ایران تهدیدی تلقی شده یا اینکه نگرانی‌ای در آینده ایجاد کند؛ چرا که فعالیت ما قرار است بر اوراق مالی تمرکز یابد. محمدی همچنین در خصوص تحریم‌های موجود در بازار سرمایه و تاثیر آن بر بورس انرژی می‌گوید: تحریم یک موضوع کلی است و با توجه به اینکه بازار داخل وابسته به عرضه و تقاضای داخلی است، تحریم‌ها بر بورس انرژی تاثیری نخواهد داشت.

وی با اشاره به راه‌اندازی بورس انرژی در آینده‌ای نزدیک می‌گوید: بورس انرژی تا چهار ماه دیگر فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. به گفته محمدی به احتمال زیاد عرضه نفت نیز در بورس انرژی پس از مدت‌ها غیبت از سر گرفته شود؛ چرا که در این خصوص با وزارت نفت گفت‌و‌گوهایی انجام و نتایجی نیز حاصل شده است.

بورس انرژی در مراحل پایانی

رییس اداره بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس آخرین وضعیت راه‌اندازی بورس انرژی را تشریح کرد.

محمودرضا خواجه نصیر در این‌باره گفت: بعد از انتخاب مدیرعامل بورس انرژی، اقدامات تشکیل ساختار و استقرار شرکت پیگیری شده و در حال حاضر ساختمان حافظ به‌عنوان محل استقرار بورس انرژی انتخاب شده است.

وی افزود: همچنین چارت سازمانی تهیه شده و به طور موازی موضوع تدوین مقررات داخلی شرکت، تدوین مقررات معاملاتی و تدوین نهایی دستورالعمل معاملات و پذیرش در حال انجام است. وی به طراحی نرم‌افزار معاملاتی بورس انرژی اشاره کرد و توضیح داد: نرم‌افزار بورس انرژی طراحی شده و برای اجرای نهایی مرتبا از طریق شرکت بورس انرژی و مدیریت فناوری بورس پیگیری می‌شود.

خواجه نصیر به انجام معاملات برق در بورس انرژی پرداخت و عنوان کرد: در حال حاضر هماهنگی‌های لازم با مجموعه مدیران شبکه برق در حال انجام است تا ساختار معاملات برق در بورس انرژی مشخص شود.

وی درباره انجام معاملات نفت در این بورس گفت: در دستورالعمل معاملات، پذیرش و انجام معاملات نفت خام پیش‌بینی شده و امکان معامله آن فراهم شده است.

به گفته رییس اداره نظارت بر بورس‌های سازمان بورس هر زمانی که اقدامات قانونی بورس انرژی به اتمام برسد، فاز اجرایی عملیات آن آغاز خواهد شد، اما طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است بورس انرژی در نیمه اول سال‌جاری راه‌اندازی شود.

وی در ادامه در مورد عرضه نفت خام در بورس نفت گفت: در حال حاضر عرضه نفت خام در بورس کالا صورت نگرفته است و منتظر عرضه این محصول توسط عرضه‌کننده هستیم.