گروه بورس کالا - دادوستدهای بازار آتی بورس کالای ایران دیروز صبح افزایش محسوسی داشت، اما بعدازظهر به تاثیر از سخنان بهمنی رییس‌کل بانک مرکزی مبنی بر هشدار به خریداران سکه شدت تحرکات مثبت قیمت کم شد.

به گفته کارشناسان، یکی از دلایل افزایش قیمت‌ها تحرکات مثبت دلار و انتشار برخی اخبار و گزارش‌های یک جانبه غرب بوده، اما بعدازظهر با صحبت‌های بهمنی مبنی بر اینکه «تغییرات دلار واقعی نیست» و «با عرضه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه سکه در روز دوم مردادماه تزریق سکه و رفع نیازهای مردم را از بین می بریم.» شدت افزایش قیمت‌ها کاهش پیدا کرد. این در شرایطی است که موضوع سه نرخی شدن ارز از دیگر مباحثی بوده که توانسته روی وضعیت بازار تاثیر بگذارد. دیروز با نزدیک شدن تحویل فیزیکی سکه‌های تیرماه شمارش معکوس برای معاملات سکه‌های تیرماه آغاز شد و معامله ‌گران از دیروز توانستند گواهینامه تحویل خود را تحویل دهند.
همچنین براساس تازه‌ترین داده‌های رسیده از بورس کالای ایران، تعداد معاملات آتی سکه بورس کالای ایران به مرز سه میلیون قرارداد رسید. معاملات قراردادهای آتی سکه از دی‌ماه سال 87 آغاز شد که معاملات آن در این مدت به دو میلیون و 995 هزار قرارداد به ارزش 203 هزار و 288 میلیارد ریال رسیده است.روند قیمت‌ها در هر یک از سررسیدها نیز متفاوت بود؛ به طوری که قیمت سکه در سررسید تیرماه با افزایش 33/1 درصدی در محدوده 711 تا 718 هزار تومان، سررسید مردادماه با افزایش 44/1 درصدی در محدوده 738 تا 748 هزار تومان، سررسید شهریورماه با افزایش 92/2 درصدی در مبادلات صبح و کاهش 82/0 درصدی در مبادلات عصر در محدوده 775 تا 799 هزار تومان و سررسید مهرماه با 44/2 درصد افزایش در محدوده 811 تا 830 هزار تومان قرار گرفت.