گروه بورس کالا- در هفته‌ای که گذشت، روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوسان همراه بود. به طور کلی طلا در هفته اخیر روندی صعودی داشت. قیمت طلا در هفته گذشته از میانگین 1583 دلار به ازای هر اونس در 9 جولای به میانگین 25/1587 دلار به ازای هر اونس در 13 جولای رسید.

به گزارش سایت کارگزاری سی ولکس کالا مهم‌ترین اتفاقاتی که در هفته اخیر در بازارهای جهانی افتاده و بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داده‌، به شرح زیر است:
در ابتدای هفته گذشته به گزارش خبرگزاریReuters، اعلام خرید اوراق قرضه پنج ساله آمریکا توسط فدرال رزرو این کشور و نیز احتمال ضعیف بودن آمار اعلامی وزارت کار آمریکا در هفته آتی، باعث رویکرد سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بین‌المللی به خرید فلزات گرانبها مانند طلا در بازارهای جهانی شد و به دنبال آن بهای این فلزات با افزایش قیمت در ابتدای هفته گذشته مواجه شد. همچنین همزمانی با روزهای پایانی ماه شعبان در کشورهای عربستان و ایران، باعث شد تقاضای خرید طلا توسط سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در این کشورها افزایش یابد و در نتیجه با افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری برای خرید طلا، بهای طلا در بازارهای جهانی با افزایش در اوایل هفته گذشته همراه شد.به گزارش سایت کیتکو (Kitcometals) تشدید اوضاع نابسامان اقتصاد حوزه یورو به دنبال انتشار وضعیت منفی رشد اقتصادی ایتالیا و نیز بحران بیکاری در این منطقه باعث شد معامله‌گران به دنبال ترس از دست دادن ارزش دارایی‌های خود، در بازارهای جهانی اقدام به خرید فلزات گرانبها مانند طلا کنند و در نتیجه بهای طلا در هفته در بازارها روندی صعودی یافت. به گزارش خبرگزاری رویترز (Reuters) تصمیم بانک مرکزی اروپا به کاهش نرخ بهره بانکی از 75/0 به 5/0 درصد موجب شد ارزش نرخ برابری یورو در بازارهای جهانی در مقابل سایر ارزهای عمده جهان با افت همراه شود و نگرانی‌هایی در بین معامله‌گران بین‌المللی نسبت به وخیم بودن اوضاع مالی و بدهی در منطقه یورو به وجود آید. از این رو با رویکرد سرمایه‌گذاران به خرید طلا به عنوان کالایی کم‌ریسک و تورم‌زدا در بازارهای جهانی، قیمت این فلز ارزشمند در هفته گذشته روندی افزایشی یافت.
به گزارش سایت کیتکو نیوز (KitcoNews) بهای طلای فیوچرز تحویل ماه آگوست، با افزایشی ۱۰/۱۳ دلاری در روز جمعه هفته قبل به قیمت ۱۵۹۲ دلار به ازای هر اونس، در بورس فلزات نیویورک معامله شد. در همین حال در انتهای هفته گذشته به گزارش گروه تحقیقات سایت کیتکو (Kitco) از بین نظرسنجی انجام شده در بین ۳۴ نفر، ۱۹ نفر، در نظرسنجی‌ها شرکت کردند از بین این افراد ۱۰ نفر پیش‌بینی افزایش قیمت برای طلا، ۴ نفر پیش‌بینی کاهش قیمت و ۵ نفر نظری خنثی را برای طلا در هفته آینده داشته‌اند. این اتفاقات در حالی است که با احتمال زیادی مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا در هفته‌های آتی، سیاست‌های بانک مرکزی اروپا در افزایش یا ثبات نرخ بهره بانکی، نحوه اقدام اتحادیه اروپا در مقابله با بحران بدهی به وجود آمده در کشورهای این منطقه، سیاست‌های تورم‌زدایی چین و نیز آمار داده‌های اقتصادی این کشور، فستیوال‌های چین و هند، نرخ بهره بانکی فدرال رزرو آمریکا و گزارش اداره کار آمریکا، بروز بلایای طبیعی، بهای نفت در بازارهای جهانی، و همچنین بروز تنش‌های سیاسی در کشورهای جهان خواهد بود.
تحلیل تکنیکال طلا
با توجه به شواهد و اسیلاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد روند بلندمدت طلا صعودی است، هرچند ممکن است طلا در این بین اصلاح قیمت داشته باشد. برای هفته معاملاتی آتی این پیش‌بینی وجود دارد که با احتمال زیادی، طلا در این هفته با روندی صعودی همراه باشد. در این صورت اگر طلا بخواهد روندی افزایشی داشته باشد، قیمت آن با عبور از نزدیک‌ترین سطح مقاومتی مهم خود که ۱۶۰۰ دلار است، با احتمال زیادی به سطح مقاومتی ۱۶۳۰ دلار رشد پیدا خواهد کرد و در غیر ‌این صورت چنانچه طلا بخواهد روندی نزولی داشته باشد در صورت عبور از ساپورت قیمتی ۱۵۸۰ دلار، احتمال اینکه قیمت آن به سطح حمایتی ۱۵۵۰ دلار به ازای هر اونس نیز نزول پیدا کند، وجود دارد. در همین حال با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیر‌منتظره‌ای رخ ندهد، پیش‌بینی می‌شود طلا در این هفته روندی صعودی داشته باشد، اگرچه ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه شود و شواهد موجود در تکنیکال نیز از این پیش‌بینی حمایت می‌‌کند.