انتظار اندک افزایش قیمت در بازار قراضه ژاپن

در آخرین مزایده قراضه صادراتی ژاپن که هفته گذشته انجام شد، قراضه سنگین کلاس ۲ صادراتی ژاپن برای ماه آگوست از قیمت های جاری بازار بالاتر بود و کسی انتظار افزایش قیمت را نداشت. بالاترین قیمت درخواستی در این مزایده ۳۲۷ دلار در هر تن (تحویل کنار کشتی) بود در حالی که ۹ دلار از بالاترین قیمت درخواستی مزایده ماه قبل پایین‌تر است. بالاترین قیمت برنده مزایده معادل ۳۴۰ دلار در هر تن (فوب) است که از قیمت‌های فعلی صادراتی بالاتر است ولی به نظر فعالان بازار بعید است موجب افزایش قیمت بازار نقدی شود. آخرین معامله قراضه سنگین کلاس ۲ ژاپن در ۳۳۵ دلار بسته شده است. با این حال قیمت قراضه آمریکا نزولی است و کره‌ای‌ها تمایلی به قراضه ژاپن نشان نمی‌دهند از این رو احتمال افت قیمت بالا است.

بازار قراضه در آرامش

در ترکیه اخیرا خرید قراضه کاهش یافته است و فولادسازان ترکیه که اوایل ماه جاری میلادی خریدهای خوبی داشتند در حال فروش بیلت و میلگرد هستند. از طرفی فروشندگان قراضه مراقب قیمت‌ها هستند و نسبت به افت قیمت مقاومت می‌کنند. هفته گذشته یک تاجر اروپایی سعی داشت قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ و قراضه خرد شده را ۳۸۲ و ۳۸۷ دلار در هر تن (سی اند اف ترکیه) بفروشد. پیش از این قراضه خلوص ۲۰-۸۰ در ۳۷۵ دلار معامله شده بود. در حال حاضر قراضه اروپا در ترکیه کم است چون صادرکننده‌ها به تعطیلات تابستانی می‌روند. آمریکایی‌ها قیمت‌ها را ثابت نگه داشته‌اند. قراضه سنگین خلوص ۲۰-۸۰ معادل ۳۸۰ تا ۳۸۵ دلار و ۵۰ سنت در هر تن (سی اند اف ترکیه) و قراضه خرد شده ۳۸۵ تا ۵/۳۹۰ دلار گزارش شده است. با این حال تاجران ترکیه منتظر افت قیمت قراضه در بازار داخلی آمریکا و تاثیر آن بر بازار صادرات هستند.

در رومانی تقاضای داخلی بالا بود و صادرات به ترکیه دیده نشد. صادرکنندگان سی آی اس نیز در مقابل کاهش قیمت مقاومت کردند. در عین حال نشانه‌هایی از بهبود قیمت در بازار داخلی اوکراین و روسیه نمایان شده است. هفته گذشته قراضه آ۳ سی آی اس در ۳۷۰ دلار سی اند اف ترکیه معامله شده است.