سکه‌های آبان از یکشنبه در بازار آتی
گروه بورس کالا - پیش‌بینی‌ها پیرامون وضعیت دادوستدها در بازار حاکی از آن است که روند معاملات با شیب رو به پایینی ادامه خواهد یافت. البته این روند روز ماقبل با تحرکات مثبت دلار و از سویی صعودی شدن قیمت‌ها سپری شد که براساس گفته کارشناسان دلایل محکم و قانع‌کننده‌ای برای رشد قیمت‌ وجود نداشت.

احمد بیات یکی از کارگزاران بورس کالا درباره روند مبادلات قراردادهای آتی سکه اظهار کرد: با توجه به اخبار مثبت منتشر شده پیرامون مذاکرات هسته‌ای همچون توافق نهایی بر سر دور سوم مذاکرات در استانبول در سطح معاونان و از سویی موضوع تحویل سکه‌های پیش فروش شده به نظر می‌رسد التهاب ایجاد شده تا زمان مورد بررسی (اوایل مردادماه) کاسته شود و مبادلات با شرایط آرام‌تری دنبال شود.
بیات در ادامه صحبت‌هایش افزود: نقطه بی‌تفاوتی قیمت سکه در بازار با توجه به قیمت سکه‌های پیش فروش و مجموع سایر هزینه‌ها از جمله مالیات و کارمزد و متناسب با نرخ بهره می‌تواند در همان محدوده ۶۹۰ هزار تومان باشد و به نظر می‌رسد در صورتی که پارامترهای کنونی بازار وجود داشته باشد و اخبار یا گزارش خاصی در این باره منتشر نشود، احتمال دارد بازار نسبت به افزایش یا کاهش بیشتر قیمت‌ها بی تفاوت شود.
این کارشناس بازار آتی با اشاره به کاهش اختلاف قیمت سکه در سررسیدهای بازار آتی نسبت به قیمت سکه در بازار نقدی
(اسپات) و به تبع افت سود آربیتراژ سالانه هر یک از سررسیدها اعتقاد دارد نرخ سود آربیتراژ سالانه برای سررسیدهای دور بیشتر و برای سررسیدهای نزدیک کمتر است زیرا اختلاف نرخ سکه در سررسیدهای نزدیک کمتر و در سررسیدهای دور بیشتر است.
بیات در رابطه با بحث تحویل سکه‌های پیش فروش شده در مردادماه و تدابیر بانک مرکزی برای کاهش قیمت‌ها افزود: تصمیمات بانک مرکزی در این راستا است که قیمت سکه به سطح پایینی برسد و با پایین باقی ماندن قیمت سکه، تمایل مردم و سرمایه‌گذاری‌ها برای دریافت سایر ابزارهای جایگزین سکه بیشتر شود این در حالی است که در صورتی که این وضعیت پایدار باقی بماند، نزول قیمت‌ها ادامه پیدا می‌کند.
پیش‌بینی بیات از آینده بازار این است که نوسان‌های کوتاه‌مدت مثبت در شرایطی ادامه خواهد داشت که تا سوم مردادماه روند کلی نزولی است. بیات در رابطه با قیمت طلا در بازارهای جهانی نیز اظهار کرد: براساس تازه‌ترین آمار منتشر شده در بازارها، اگر گزارش‌های منتشر شده در ایالات متحده و چین به گونه‌ای باشد که تحرکات مثبت مربوط به سیاست‌های جدید پولی ادامه پیدا کند آن وقت می‌توان شاهد افزایش قیمت طلا در بازارها بود.
بیات بر این باور است که با توجه به اینکه بازارهای جهانی از عمق بیشتری برخوردار هستند به همین دلیل نباید همان انتظاراتی را که در بازار داخلی وجود دارد در بازارهای جهانی مشاهده کرد. همچنین براساس تازه‌ترین اطلاعیه بورس کالای ایران، قرارداد آتی سکه طلا تحویل آبان‌ماه در روز یکشنبه 25 تیرماه 1391 راه‌اندازی و قابل معامله خواهد شد. در همین حال قیمت‌ها دیروز در بازار آتی با افت بیش از 2 درصد روبه‌رو شد؛ به طوری که قیمت سکه سررسید تیرماه با 20/2 درصد افت در محدوده 707 تا 714 هزار تومان، سررسید مردادماه با 67/2 درصد افت در محدوده 738 تا 748 هزار تومان، سررسید شهریورماه با 55/3 درصد کاهش در محدوده 785 تا 800 هزار تومان و سررسید مهرماه با 12/3 درصد افت در محدوده 817 تا 835 هزار تومان قرار گرفت.