گروه بورس کالا- شدت نوسان قیمت‌ها روز گذشته در بازار پتروشیمی سبب شد تا بیشتر معامله گران در خصوص نرخ‌های پیشنهادی تاجران تردید کنند. از این رو نرخ‌های پیشنهادی در روز گذشته به عقیده بسیاری از فعالان بازار واقعی نبود. این در حالی است که عدم بارگیری برخی از مجتمع‌های پتروشیمی نیز در حال حاضر یکی از دلایلی است که بازار را با کمبود تعداد محدودی از کالاها مواجه کرده، علاوه بر این، افزایش بیش از حد قیمت‌ها در بازار پتروشیمی یکی دیگر از فاکتورهایی است که میزان خریدها را به شدت کاهش داده و بیشتر معامله گران را در حالت انتظار گذاشته است. از این رو بیشتر فعالان اقتصادی در انتظار تحولات پیش‌روی بازار هستند تا تعلل خود را کاهش داده و مبادلات را از سر بگیرند.

با این حال برخی از معامله گران در این روز از عدم بارگیری تزریقی‌ها و همچنین پلی پروپیلن‌ها خبر داده و می‌گویند: گریدهای متفاوت پلی‌پروپیلن در این روز با ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان در هر کیلو مواجه شده است. شروع صادرات مجتمع‌های پتروشیمی از دلایل مهم رشد قیمت پلی‌پروپیلن‌ها در روزهای اخیر عنوان شده است. این در حالی است که بیشتر کارشناسان بازار به کمبود این مواد در بازار داخل اشاره می‌کنند و تنها دلیل صادرات این محصولات را ارز آوری توسط مجتمع‌ها عنوان می‌کنند؛ شرایطی که در حال حاضر گریبان گیر بازار فولاد و مس نیز شده است. اگر چه بازار فولاد پیش از این نیز با این معضل همراه بود، اما در حال حاضر این موضوع تشدید شده است.

در همین حال بیشتر فعالان بازار پتروشیمی نگران آینده هستند و می‌گویند: کارخانه‌های بسیاری به دلیل رشد بیش از حد قیمت‌ها در شرف تعطیلی قرار گرفته‌اند و تولید به شدت کاهش یافته است.

به عقیده آگاهان بازار، نوسان قیمت‌ها در بازار طی روزهای اخیر به حدی افزایش یافته که پیش‌بینی‌ها در این حوزه بسیار دشوار شده است.