بازگشت قیمت میلگرد به 1470 تومان

گروه بورس کالا - بازار فولاد در هفته گذشته متاثر از افت‌و‌خیز قیمت دلار، با رشد قیمت‌ها همراه بود. به گفته آگاهان بازار، جو روانی حاصل از رویدادهای سیاسی، همچنین کاهش واردات محصولات فولادی به خصوص شمش به کشور، سبب شده تا در هفته گذشته میلگرد به ۱۵۰۵ تومان هم برسد. اگر چه تیرآهن هم در هفته قبل روند صعودی اندکی داشت، اما نسبت به میلگرد افزایش کمتری را ثبت کرد. به این ترتیب در هفته گذشته و با ورود به روز دوشنبه قیمت‌ها همچنان در بازار فولاد افزایشی بود. در همین حال معاملات محصولات فولادی در روز یکشنبه نیز رقابتی شده و اندکی احتیاط معامله‌گران را کاهش داد. بیشتر معامله‌گران در روز یکشنبه هفته گذشته برای خرید شمش فولاد خوزستان، میلگرد و تیرآهن ذوب‌آهن ۶۰ تا ۷۰ تومان بالاتر از نرخ پایه رقابت کردند. به عقیده آگاهان بازار قرار گرفتن در فصل مصرف، افزایش تقاضا و همچنین افت‌و‌خیز مثبت نرخ دلار و از همه مهمتر چالش واردات شمش به داخل کشور، بازار فولادی‌ها را بیش از پیش متاثر کرده است. از سوی دیگر موضوع کاهش واردات می‌تواند پروژه‌های عمرانی دولت را بیش از پیش درگیر کرده و با افزایش قیمت‌ها، رکود را به سمت بازار فولاد هدایت کند.

با این حال روز سه‌شنبه هفته گذشته بازار فولاد با چرخش روبه رو شد و به این ترتیب نرخ میلگرد برگشت. باز هم بازار پر نوسان دلار و ثبت نام برای دلار توسط بانک مرکزی توانست مبادلات محصولات فولادی را تحت‌الشعاع قرار داده و نرخ میلگرد را به زیر ۱۵۰۰ تومان برساند. این در حالی است که با ورود به آخرین روز هفته گذشته نرخ میلگرد ۳۰ تومان افت را تجربه کرد و به ۱۴۷۰ تومان رسید؛ نرخی که در ابتدای هفته گذشته برای این کالا پیشنهاد می‌شد.

علاوه بر این برخی از معامله‌گران می‌گویند: بازار فولاد در هفته گذشته بیش از پیش از نرخ ارز تبعیت کرده و نرخ‌ها در این حوزه بیش از انتظار افزایش یافته است و به همین ترتیب با ورود به روز سه‌شنبه نرخ‌های میلگرد اصلاح شده و با پایان هفته گذشته قیمت‌ها در بازار فولاد به روال گذشته بازگشت.

با این حال برخی دیگر از فعالان بازار نیز معتقدند؛ با توجه به نوسان رو به بالای دلار، همچنین اخبار سیاسی و خبرهای انتشار یافته در کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی بر چند نرخی شدن دلار، افزایش قیمت‌ها در حوزه بازار فولاد منطقی به نظر می‌رسد.