مرکز خدمات فولاد ایران- در بازار صادرات بیلت دریای سیاه قیمت از کف ۵۴۰ دلار در هرتن فوب خود را بالا کشیده و بالاترین قیمت معاملات ۵۶۵ دلار در هر تن فوب دریای سیاه شده است که به جنوب شرق آسیا فروخته شد. در حال حاضر تنها ۳ تولید‌کننده از دریای آزو بین ۵۵۵ تا ۵۶۵ دلار در هر تن فوب عرضه دارند که با پیش پرداخت و حمل اوایل آگوست تا سپتامبر است. البته درخواست خرید در ۵۵۰ تا ۵۵۵ دلار در هر تن فوب دریای سیاه وجود دارد؛ ولی خریداران تمایلی به افزایش قیمت درخواستی نشان نمی‌دهند.

خریداران به شدت در این قیمت‌ها پافشاری می‌کنند؛ چرا که از طرفی همه محتاطانه حرکت می‌کنند و از طرف دیگر پس از چندین دهه قیمت بیلت ترکیه قدرت رقابت با محصول سی‌آی‌اس را پیدا کرده است. برخی معتقدند قیمت به همان سرعت که بالا رفت، پایین می‌آید، ولی اغلب معتقدند بازار بیلت سی‌آی‌اس به ثبات رسیده و تا سپتامبر نوسان قیمت شدید نخواهد داشت.

بهره عرضه‌کنندگان بیلت ترکیه از بازار قراضه

در همین حال صادر‌کنندگان بیلت ترکیه در حال حاضر بیش از هر زمانی قدرت رقابت پیدا کرده‌اند؛ چرا که کارخانه‌هایی که ماده اولیه مورد نیازشان قراضه است از ضعف این بازار استفاده بیشتری می‌برند تا کارخانه‌های سی‌آی‌اس که از سنگ‌آهن استفاده می‌کنند. پیش از این قیمت بیلت صادراتی ترکیه ۲۰ تا ۳۰ دلار در هر تن نسبت به قیمت‌های فوب دریای سیاه بالاتر بود. قیمت فعلی فروش به تجار ۵۶۰ دلار و فروش تجار به نوردکاران شرق آفریقا ۵۷۴ دلار در هر تن فوب است. از طرفی سی‌آی‌اس در بالاترین قیمت با جنوب اروپا و خاور دور در ۵۵۵ تا ۵۶۵ دلار در هر تن فوب معامله کرد.

طبق آمار موسسه پلاتس قیمت سنگ آهن از اوایل ماه مه تاکنون ۵۳/۹ درصد سی‌اف‌آر بنادر چین افت داشته است؛ در حالی که قیمت قراضه سی‌اف‌آر ترکیه در این مدت ۱۵ درصد کاهش داشته است. از این رو فولادسازان ترکیه قراضه بیشتری در بازار نقدی ماه ژوئن خریداری کردند.