سِبا - در دستورالعمل جدید اتاق پایاپای بورس کالای ایران در خصوص میزان جرایم و ضمانت اجرای اخذ جرایم بین طرفین معامله (خریداران و فروشندگان) عدالت رعایت شده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، روح اله میر صانعی دبیر کل کانون کارگزاران افزود: مقررات قبلی اتاق پایاپای در این خصوص نقص‌های فراوانی داشته زیرا که جرایم از خریداران به محض عدم انجام تعهدات خود مبنی بر واریز وجه معامله در موعد مقرر دریافت می‌شد، اما اخذ جرایم از فروشندگانی که به تعهدات خود مبنی بر تحویل کالا عمل نمی‌کردند توسط خریداران متضرر، بسیار مشکل بود.

وی گفت: در دستورالعمل جدید اتاق پایاپای این مشکلات برطرف شده و بسیاری از فرآیندهای اجرایی نیز در این مقررات شفاف شده است. به گفته میرصانعی این مقررات حدود ۶ ماه پیش تصویب و از اردیبهشت ماه سال جاری لازم الاجرا شده است. بر این اساس، کلیه فعالان بازار کالایی فرصت کافی جهت تطبیق خود، باشرایط این مقررات را داشته‌اند. میرصانعی کارگزاران، عرضه کنندگان و خریداران و به خصوص بورس کالای ایران را به رعایت و اجرای دقیق این مقررات دعوت کرده تا با اجرای هر چه بهتر آن منافع بیشتری متوجه فعالان بازار شود.

دبیر کانون کارگزاران یادآور شد: دستورالعمل اتاق پایاپای و دستورالعمل معاملات در بورس کالای ایران، مکمل یکدیگرند و برای مشخص شدن مزایای این مقررات جدید، لازم است که هر دو دستورالعمل با هم اجرا شود. میرصانعی در پایان افزود: براساس قانون برنامه پنجم توسعه تسویه و پایاپای معاملات بورس کالا نیز باید توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام شود. بنابراین آن شرکت بهتر است جهت انجام امور تسویه بورس کالا و رعایت و اجرای دقیق دستورالعمل پایاپای خود را مهیا کند.