مرکز خدمات فولاد ایران- همچنین بازار واردات ورق گرم در جنوب شرق آسیا هنوز در رکود است. چین ورق گرم را ۷۳۵ تا ۷۴۵ دلار سی اف آر عرضه کرده و ورق گرم حاوی برنز این کشور ۷۵۰ دلار سی اف آر ویتنام است البته در حال حاضر پیشنهاد جدید در بازار نیست و چینی‌ها قصد دارند قیمت صادراتی این کالا را بالا ببرند. اخیرا کارخانه‌های لیدر چین قیمت ورق را کاهش دادند و برخی دیگر یک تا دو هفته اخیر قیمت را ۱۰ تا ۲۰ دلار بالا بردند.

این امر فاصله بین قیمت صادرات و درب کارخانه را کاهش داده چون قیمت کارخانه‌های لیدر قبلا بالاتر بود. تمایل به خرید بالا رفته ولی معامله زیادی بسته نشده است.

کره و تایوان ورق گرم را ۷۸۰ تا ۷۹۰ دلار سی اف آر ویتنام عرضه کرده اند. پیشنهاد جدید کره برای تحویل ماه مه ۷۷۰ دلار سی اف آر ویتنام بوده و بازار واردات ورق گرم ویتنام هنوز در نوسان است.

در اندونزی کسی تمایل به خرید ورق گرم در قیمت ۸۰۰ دلار سی اف آر ندارد با اینکه ۱۰ دلار ارزان تر از ماه قبل است. برخی معتقدند قیمت به ۷۰۰ دلار فوب هم می‌رسد. ورق گرم ژاپن ۸۳۰ تا ۸۴۰ دلار سی اف آر اندونزی است در حالی که ماه قبل ۸۶۰ دلار بود.

هفته گذشته ورق گرم حاوی برنز چین در۷۳۵ تا ۷۴۰ دلار سی اف آر سنگاپور معامله شد، در حالی که قیمت پیشنهادی ۷۴۵ دلار سی اف آر بود.

قیمت‌های ژوئن چاینا استیل، ثابت

همچنین چاینا استیل تایوان قیمت محصولات خود را در ژوئن ثابت نگه می‌دارد و تنها قیمت ورق گالوانیزه را ۲۸دلار بالا خواهد برد.

بدین ترتیب قیمت ماه ژوئن ورق گرم و سرد این کارخانه ۸۴۳ و ۹۶۹ دلار در هر تن خواهد بود. این در حالی است که این کارخانه قیمت آوریل و ماه مه را ۱۲ درصد بالا برده بود.

چاینا استیل قصد داشت قیمت‌ها را با توجه به رشد هزینه تولید بالا ببرد، ولی چون هنوز اثرات ناشی از زلزله ژاپن مشخص نیست و ارزش دلار تایوان هم بالا رفته، قیمت‌ها را ثابت نگه داشته است.

در نیمه اول سال چاینا استیل با رشد ۱۵۰ تا ۱۷۰ دلاری هزینه مواد اولیه روبه‌رو است، چون قیمت سنگ آهن و کک خیلی بالا رفته است. چون شرکت‌های معدنی استرالیا نیز صحبت از تغییر قراردادهای فصلی به ماهانه می‌کنند نوسانات بازار فولاد و مواد اولیه فولادسازی در آینده بیشتر خواهد شد.