گروه بورس کالا - براساس تعهد شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، ماهانه ۲۸ هزار لیتر بنزین در تالار کیش برای صادرات به بازارهای جهانی عرضه می‌شود. علی حسینی معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس با بیان مطلب فوق افزود‌: با توجه به افزایش توان کشور در تولید بنزین و فراهم شدن امکان صادرات آن، با درخواست شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و موافقت هیات پذیرش، بنزین در رینگ صادراتی بورس کالای ایران پذیرفته شد.

وی در ادامه افزود‌: مشخصات کیفی این محصول براساس استانداردهای مورد تایید پژوهشگاه صنعت نفت خواهد بود.

محمدرضا شهیدی‌تبار رییس هیات مدیره‌ شرکت بورس کالای ایران و عضو هیات پذیرش با اعلام این خبر گفت: عمده مقاصد صادراتی بنزین کشورهای اطراف همچون عراق و افغانستان خواهد بود. وی با بیان اینکه در سال ۱۳۸۵، ۷۳ میلیون لیتر مصرف روزانه‌ بنزین در کشور بود، افزود: ۲۷ میلیون لیتر آن به‌صورت وارداتی تامین می‌شد.

وی در ادامه افزود: پس از هدفمندی یارانه‌ها مصرف روزانه بنزین به زیر ۶۰ میلیون لیتر رسید و با افزایش توان و کار روی ظرفیت‌سازی پالایشگاه‌ها ظرفیت تولیدی امسال به حدود ۷۰ میلیون لیتر می‌رسد و این مازاد عرضه قابلیت صادرات دارد.

به گفته‌ رییس هیات مدیره بورس کالای ایران، اولین عرضه صادراتی طی دو هفته‌ آینده انجام خواهد شد و این موضوع نوید‌بخش گذار از روش‌های معمول به سمت روش‌های مدرن صادرات این کالای استراتژیک است که همچنین با عرضه در بورس چشم‌انداز خوب اقتصادی کشور و نیز شفافیت بیش از پیش صادرات این محصول در وزارت نفت را به همراه خواهد داشت.

عرضه بنزین در رینگ صادراتی براساس نرخ فوب خلیج فارس

در همین راستا مهرزاد نامداری در مورد نحوه قیمت گذاری بنزین در رینگ صادراتی گفت: نرخ پایه بنزین در رینگ صادراتی براساس فوب خلیج فارس و همچنین نشریات معتبر تعیین خواهد شد.

به گفته وی، با توجه به اینکه بنزین طی یک هفته یا ۱۰ روز آینده در رینگ صادراتی کیش عرضه خواهد شد، در آن زمان نیز نرخ پایه بنزین براساس این فرمول مشخص خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه حداقل ماهی یکبار بنزین در رینگ صادراتی و با میزان حداقل ۲۸ هزارلیتر در ماه عرضه خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به طرح‌های توسعه، حجم تولید بنزین در پالایشگاه‌ها افزایش خواهد یافت و به این ترتیب مازاد نیاز داخل به کشورهای دیگر از طریق رینگ صادراتی کیش صادر خواهد شد.

مهرزاد نامداری با اشاره به اینکه بنزین برای عرضه در رینگ صادراتی کیش پذیرش شد، اظهار کرد: مشخصات این بنزین با اکتان حداقل ۸۷ بوده و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده که می‌تواند از هر پالایشگاهی که بنزین را تولید می‌کند، این کالا را تحویل دهد.

وی با اشاره به اینکه تنها بنزین بندر عباس در رینگ صادراتی عرضه نمی‌شود، گفت: میزان عرضه به تدریج با رشد تولید پالایشگاه‌ها، افزایش می‌یابد.

در همین حال منوچهر میرزایی عضو هیات پذیرش در پاسخ به این سوال که آیا بنزین فقط برای صادرات به بورس می‌آید، گفت: فعلا بنزین برای صادرات در بورس پذیرش شده است؛ اما پس از آغاز معاملات صادراتی این محصول، بنزین برای معامله در رینگ داخلی هم پذیرش می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز در گفت‌وگو با شانا در خصوص آمار تولید و مصرف روزانه بنزین گفت: در حال حاضر روزانه حدود ۴۵ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود که با اجرای طرح‌های جدید پالایشگاهی روزانه ۱۹۱ میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه‌های کشور تولید خواهد شد.

علیرضا ضیغمی در ادامه افزود: هم‌اکنون روزانه ۶۴ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود که در صورت اجرا نشدن طرح سهمیه‌بندی این رقم به روزانه بیش از ۱۰۰میلیون لیتر تا۱۲۰ میلیون لیتر افزایش می‌یافت.