مرکز خدمات فولاد ایران- گزارش اخیر استیل ایندکس نشان می‌دهد قیمت ورق در آمریکا افت شدیدی را نسبت به هفته گذشته تجربه کرده است. این در حالی است که قیمت ورق در اروپا تقریبا ثابت بوده. قیمت ورق تخت و میلگرد در اروپا نیز تغییری را نسبت به هفته گذشته تجربه نکرده است. قیمت ورق در ترکیه هم کاهش یافته و ورق گرم در این کشور در قیمت ۷۴۴ دلار در هر تن درب کارخانه معامله شده است.

قیمت انواع ورق در شمال آمریکا افتی ۲ درصدی را در مقایسه با هفته قبل نشان می‌دهد. قیمت ورق گرم نیز پایین آمده و قیمت فوب میدوست ورق سرد در حال حاضر ۱۰۵۳ دلار در هر تن است؛ اما در این میان قیمت ورق تخت بالا رفته و به ۱۰۵۶ دلار در هر شورت تن رسیده است. متوسط زمان تحویل انواع ورق کمتر از هفته قبل است و متوسط زمان تحویل ورق گرم به ۳۷ روز رسیده است.

قیمت درب کارخانه ورق گرم در شمال اروپا ۲ یورو در هر تن بالا رفته و به ۶۰۰ یورو در هر تن رسیده است. قیمت ورق سرد تقریبا ثابت بوده؛ اما قیمت ورق گالوانیزه اندکی افزایش یافته است. در این میان قیمت ورق تخت اندکی کاهش یافته است. متوسط زمان تحویل انواع ورق نیز کمتر شده است. قیمت ورق گرم و ورق سرد نیز در جنوب اروپا ۳ یورو در هر تن کاهش یافته و قیمت درب کارخانه ورق گالوانیزه در حال حاضر ۱۰۱۴ دلار در هر تن است. قیمت درب کارخانه ورق تخت هم در ۷۰۶ یورو در هر تن ثابت شده است. متوسط زمان تحویل انواع ورق در این منطقه کوتاه‌تر از هفته گذشته است.

قیمت درب کارخانه میلگرد در شمال اروپا تنها یک یورو در هر تن کاهش یافته و به ۵۴۹ یورو در هر تن رسیده است. قیمت میلگرد در جنوب اروپا هم نزولی بوده است. متوسط قیمت بیلت بورس لندن نیز رشدی ۷ دلاری را در هر تن تجربه کرده و به ۵۲۸ دلار در هر تن رسیده است؛ اما هزینه تبدیل بیلت به میلگرد تغییری را نسبت به هفته قبل نشان نمی‌دهد.

قیمت ورق در ترکیه همچنان رو به پایین

همچنین تولیدکنندگان ورق در ترکیه قیمت پیشنهادی خود را به دلیل پایین بودن تقاضا، کاهش داده‌اند. این در حالی است که قیمت ورق وارداتی به ترکیه نیز نزولی است. به دنبال این موضوع، عده‌ای از تولیدکنندگان لوله و انبارداران خرید خود را بالا برده و در تناژ بالا خرید می‌کنند؛ زیرا که بر این باورند احتمال افت بیشتر قیمت ورق ضعیف است. در این میان عده‌ای نیز با پیش‌بینی افت بیشتر قیمت‌ها، سیاست انتظار را در پیش گرفته‌اند. اگر چه هنوز عده‌ای از کارخانه‌ها خریدی انجام نداده‌اند، اما پیش‌بینی می‌شود روند نزولی قیمت این محصول کند شود. چولاک اوغلو و اردمیر قیمت پیشنهادی ورق گرم خود را ۱۰ تا ۲۰ دلار در هر تن نسبت به هفته گذشته کاهش داده و به ۷۲۰ دلار در هر تن درب کارخانه بدون محاسبه ۱۸ درصد مالیات ارزش افزوده رسانده‌اند.

با توجه به روند نزولی قیمت‌ها، تقاضای ورق صادراتی این کشور نیز پایین است. به همین دلیل قیمت پیشنهادی ورق صادراتی این کشور نیز کاهش یافته است. در حال حاضر ورق صادراتی ترکیه به ایتالیا، اسپانیا و آمریکا ۷۱۰ تا ۷۲۰ دلار در هر تن فوب است که افتی ۲۰ تا ۲۵ دلاری را در هر تن نسبت به هفته گذشته تجربه کرده است.

ورق گرم کارخانه ایلیچ اوکراین نیز در ترکیه در قیمت ۶۵۵ تا ۶۶۰ دلار به ازای هر تن سی اند اف معامله می‌شود که ۵۰ دلار هر تن کمتر از هفته قبل است. از آنجایی که قیمت ورق گرم وارداتی از اوکراین کمتر از قیمت این محصول در ترکیه است، احتمالا تقاضای خرید این محصول بالا خواهد بود. قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی از روسیه نیز در حدود ۳۰ دلار در هر تن کاهش یافته و برخی از کارخانه‌ها خواستار فروش در قیمت ۶۹۰ تا ۷۱۰ دلار در هر تن سی اف آر هستند. قیمت پیشنهادی ورق سرد وارداتی نیز در حدود ۷۷۵ تا ۸۲۰ دلار در هر تن سی اف آر است. ورق سرد تولید داخل در قیمت ۸۴۰ تا ۸۸۰ دلار در هر تن معامله می‌شود. به رغم کاهش قیمت پیشنهادی ورق، تقاضای این محصول در این کشور هنوز بالا نرفته است.

ظرفیت تولید ورق ترکیه رو به بالا

در همین راستا، افزایش ظرفیت تولید ورق در ترکیه تا سال ۲۰۱۵ عامل اصلی رشد تولید فولاد این کشور خواهد بود. ظاهرا تولیدکنندگان میلگرد، مفتول و بیلت در ترکیه سعی دارند نوع تولید خود را تغییر دهند. سال ۲۰۱۱ شاید تولید سالانه فلز مذاب ترکیه ۷/۶ درصد بالا رفته به ۴۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن برسد و تا سال ۲۰۱۳ به ۵۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد که بیشترین رشد متعلق به ورق است که تولید آن تا سال ۲۰۱۴ معادل ۴۳ درصد بالا می‌رود و به ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن خواهد رسید. در حالی که تولید مقاطع ۹/۶ درصد رشد خواهد داشت و ۳۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تن می‌شود. مصرف قراضه در ترکیه در سال ۲۰۱۱ تا ۲۸ میلیون تن خواهد بود که از این رقم ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن مربوط به واردات قراضه است؛ در حالی که سال ۲۰۱۱ کل مصرف ۲۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن و واردات ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده است. سال ۲۰۱۰ بیشترین سهم واردات قراضه ترکیه در دست اروپا بود با سهم ۵۵ درصدی. پس از آن آمریکا با ۲۲ درصد، روسیه ۸ درصد و اوکراین با ۳ درصد قرار داشتند.

افزایش قیمت ورق پوسکو کره

در همین حال کارخانه پوسکو کره سرانجام پس از چندین ماه ثبات، قیمت انواع محصولات فولادی خود را از روز سه‌شنبه ۲/۱۴ تا ۶/۱۸ درصد بالا برد. قیمت محصولات این کارخانه از ماه جولای تاکنون ثابت بوده است.

اگر چه هنوز این کارخانه این مطلب را به طور رسمی اعلام نکرده است، اما برخی از تجار اظهار کرده‌اند که پیشنهادهایی را برای خرید تمام محصولات به جز اسلب با قیمت‌های ۱۴۷ دلار در هر تن بالاتر از روز ۲۲ آوریل دریافت کرده‌اند.

به دنبال این موضوع پیش‌بینی می‌شود قیمت ورق گرم این کارخانه به ۹۷۰ دلار در هر تن برسد. اگر چه پوسکو در مقابل افزایش قیمت مقاومت می‌کرد، اما بسیاری از دست‌اندرکاران پیش‌بینی می‌کردند قیمت محصولات این کارخانه از ماه آوریل بالا برود. دولت کره به منظور جلوگیری از رشد تورم بر این کارخانه فشار می‌آورد تا قیمت محصولات خود را ثابت نگاه دارد.