مرکز خدمات فولاد ایران- این هفته پیش‌بینی نوسان احتمالی بازار فولاد چین در آینده نزدیک موجب شد تا قیمت نقدی سنگ آهن با توجه به عدم خرید چینی‌ها کاهش یابد. فصل گذشته بسیاری از خریداران چینی با پیش‌بینی افزایش تقاضای بخش ساخت و ساز سنگ آهن زیادی انبار کردند؛ ولی تاکنون تقاضای فولاد در چین خیلی سریع بالا نرفته و فولاد سازان را مجبور کرده قیمت‌های ماه مه را کاهش دهند. از هفته گذشته خرید‌ها در بازار سنگ آهن کاهش یافت. کارخانه‌ها ترجیح می‌دهند قبل از خرید دوباره منتظر افت بیشتر قیمت باشند. روز دوشنبه سنگ آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هند ۱۸۶ تا ۱۸۸ دلار سی‌اف‌آر بود؛ در حالی که هفته قبل ۱۸۸ تا ۱۹۰ دلار ثبت شد. شاخص قیمت‌های سنگ آهن نیز افت داشتند. شاخص قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد پلاتس یک دلار و ۷۵ سنت افت داشته به ۱۸۱ دلار و ۲۵ سنت رسید.

شاخص قیمت استیل ایندکس یک دلار و ۸۰ سنت افت داشته به ۱۸۱ دلار و ۵۰ سنت رسید. شاخص قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد متال بولتن نیز ۴۷ سنت پایین آمده ۱۸۰ دلار و ۶۷ سنت ثبت شد. فعالان بازار نظرات متفاوتی از روند آینده بازار دارند. به نظر استیل ایندکس تا زمانی که روند بازار روشن شود، افت قیمت جزئی ادامه دارد. کاهش قیمت در بازار سوآپ نشان می‌دهد که شاید فعالان بازار منتظر افت بیشتر قیمت‌های نقدی هستند.

ثبت رکورد جدید واردات سنگ آهن در چین

در همین راستا واردات سنگ آهن در چین طی فصل اول سال جاری رکورد جدید را ثبت کرده و به ۱۷۷ میلیون تن رسیده است. متوسط قیمت سنگ آهن وارداتی طی این مدت ۱۵۶ دلار و ۶۰ سنت هر تن و کل ارزش سنگ آهن وارداتی ۲۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است. با توجه به افزایش تولید سنگ آهن در شمال شرق چین پیش‌بینی می‌شود واردات این محصول در این کشور پایین بیاید. حجم ماهانه واردات سنگ آهن در چین در ماه ژانویه ۶۸ میلیون و ۹۷۰ هزار تن بوده و سپس این رقم در ماه فوریه کاهش یافته و به ۴۸ میلیون و ۶۴۰ هزار تن رسیده است. اما سپس حجم واردات سنگ آهن در ماه مارس دوباره بالا رفته و به ۵۹ میلیون و ۴۸۰ هزار تن رسیده است.

افزایش قیمت سنگ‌آهن از دیدگاه بانک کردیت سوئیس

موسسه کردیت سوئیس پیش‌بینی آینده بازار سنگ‌آهن در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ را تغییر داده است. به نظر این موسسه قیمت سنگ‌آهن بالاتر از ۱۴۰ دلار در هر تن خواهد بود در حالی که برآورد قبلی ۱۲۰ دلار بود. علت این تغییر قیمت، محدودیت عرضه نسبت به تقاضا عنوان شده است. از طرفی به نظر کارشناسان پرمیوم برآورد شده سنگ‌آهن کلوخه و گندله کاهش یافته است. پیش از این پرمیوم برآوردی سنگ‌آهن کلوخه از جانب بانک کردیت ۱۵ درصد و گندله ۳۰ درصد بود و حال به ترتیب ۱۱ و ۲۲ درصد است.