گروه بورس کالا - در صورت افزایش ادامه‌دار قیمت نفت در بازارهای جهانی، بازار محصولات کشاورزی از جمله غلات دستخوش تغییر اساسی قرار خواهد گرفت.
قیمت محصولات در بازار کشاورزی با نوسان دنبال شد. در بازار روز یکشنبه ذرت دانه‌ای اندکی پایین آمد و از لحاظ حجم مبادلات نیز کاهش یافت. همچنین دادوستد جو دامی ‌نیز با کاهش قیمت روبه‌رو شد.‌ این در حالی است که معامله کلزا نیز با کاهش حجم معاملات همراه بود.

اما علاوه بر وضعیت دادوستد در بازار داخلی، که با نوسان ادامه پیدا می‌کند، تحولات جهانی و تاثیرگذاری آن بر بازار نفت باعث شده قیمت دیگر کالاها تحت تاثیر قرار بگیرد.
براساس گفته فعالان، هشدار رییس بانک جهانی مبنی بر بحران اقتصادی در جهان و اظهار نظر تحلیلگران مبنی بر افزایش قیمت نفت در‌ آینده نه چندان دور باعث شده بیشتر بازارها دچار سرگردانی شوند و در حالت انتظار به سر برند. به عقیده معامله‌گران، با افزایش قیمت نفت به عنوان شاخص اصلی در بازارهای کالایی، قیمت دیگر کالاها از جمله محصولات کشاورزی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. به طور مثال کشورهای بزرگ تولیدکننده غلات همچون برزیل، با تدابیری در صدد گرفتن سوخت از غلات برآمدند به همین خاطر به نظر با بالارفتن قیمت نفت و تغییر در روند قیمتی بازارهای انرژی، قیمت ذرت دانه‌ای، گندم و سایر غلات دستخوش تغییر قرار گیرند.