گروه بورس کالا- در حالی که وزیر نفت در حاشیه برگزاری شانزدهمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی از دستور عرضه بنزین در بورس کالا خبر داد، رییس هیات مدیره بورس کالای ایران نیز گفت: معاملات آزمایشی بورس نفت با موفقیت در تالار کیش انجام شده است. مسعود میرکاظمی عضو کارگروه نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در امور نفت با بیان اینکه یکی از فرآورده‌های نفتی که امکان عرضه بورسی آن فراهم شده بنزین است، گفت: پیش‌بینی می‌شود در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بنزین در بورس عرضه شود.

رییس هیات مدیره بورس کالا نیز در این‌باره گفت: سخنان وزیر نفت مبنی بر عرضه بنزین در بورس کالا نشان از آمادگی کامل این وزارتخانه برای راه‌اندازی بورس نفت دارد و به محض تعیین تکلیف حساب خزانه، این بورس راه‌اندازی می‌شود.

محمدرضا شهیدی‌تبار در پاسخ به این پرسش که آیا براساس گفته وزیر، بورس نفت با عرضه بنزین راه‌اندازی می‌شود، اظهار کرد: بورس نفت براساس توافقات انجام شده با معامله نفت کوره راه‌اندازی می‌شود و پس از آن نیز سایر فرآورده‌های نفتی همچون بنزین به روی تابلو می‌رود.

وی با بیان اینکه در جلسه هفته گذشته هیات مدیره بورس کالا تمام موارد در خصوص راه‌اندازی بورس نفت نهایی بررسی شد،‌ افزود: شرکت بورس کالای ایران تمام اقدامات لازم را برای راه‌اندازی بورس نفت انجام داده، به طوری که از روز ۱۲ فروردین ماه تمام شرایط برای افتتاح این بورس فراهم است.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا، کارشناسان بورس کالا روز یازدهم فروردین ماه نخستین معاملات آزمایشی بورس نفت را انجام دادند که هیچ‌گونه مشکلی در سیستم به وجود نیامد، حتی در روز دوازدهم تمام کارگزاران آماده معامله بودند که با انجام رایزنی‌های صورت گرفته، چند خریدار بزرگ در تالار حضور داشتند اما افتتاح بورس نفت به تعویق افتاد.

به گفته شهیدی‌تبار،‌ پس از افتتاح حساب خزانه و آمادگی شرکت نفت برای عرضه نفت کوره، این محصول به روی تابلوی معاملات بورس نفت می‌رود و پس از چند روز، مراسم باشکوهی با حضور مسوولان دولتی در جزیره کیش برگزار می‌شود.