مرکز خدمات فولاد ایران- یک چهارم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اخیر در آمریکا اظهار کرده‌اند موجودی محصولات فولادی در این کشور برای برآوردن نیاز آنها طی دو تا سه ماه آینده کافی است که نسبت به رقم ۹ درصد در ماه فوریه افزایش یافته است.

اما از آنجایی بسیاری از کارخانه‌ها به دنبال پایین آوردن موجودی خود طی ۶ ماه آینده هستند، احتمال بالا ماندن موجودی در این کشور ضعیف است. در حدود دو سوم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی در نظر دارند تا موجودی خود را در سطح فعلی نگاه دارند. براساس این نظرسنجی در میان خریداران، احتمال افزایش سطح سفارشات در بازار وجود دارد. بیش از نیمی از آنها براین باورند که سطح سفارشات طی نیمه دوم سال افزایش خواهد یافت. کمتر از ۸ درصد در انتظار افت سطح سفارشات هستند.در حدود ۶۲ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی پیش‌بینی می‌کنند سطح فروش و تولید طی ۶ ماه آینده افزایش یابد و در حدود ۳۱ درصد بر این باورند شرایط بازار ثابت خواهد بود.همچنین هفته گذشته تولید فولاد و نرخ بهره‌وری صنعت فولاد آمریکا اندکی رشد داشت. تولید فولاد این کشور هفته گذشته یک میلیون و ۸۲۰ هزار شورت تن بود و نرخ بهره‌وری کارخانه‌ها ۳/۷۴ درصد بود. در حالی که نرخ بهره‌وری هفته قبل ۱/۷۴ و میزان تولید یک میلیون و ۸۱۰ هزار شورت تن ثبت شد.تولیدکننده‌های آمریکایی در مدت مشابه سال قبل یک میلیون و ۷۹۰ هزار شورت تن فولاد تولید کردند و نرخ بهره‌وری آنها ۷۴ درصد بود.از ابتدای سال تاکنون آمریکا ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار شورت تن فولاد تولید کرده و نرخ بهره‌وری ۶/۷۳ درصد ثبت شده است. در حالی که در مدت مشابه سال قبل نرخ بهره‌وری ۶/۷۰ درصد و میزان تولید ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار شورت تن بود.

احتمال افزایش واردات ورق در آمریکا

در همین حال با توجه به بالا بودن قیمت ورق در بازار داخلی آمریکا نسبت به دیگر کشورها، احتمال افزایش واردات در این کشور قوت گرفته است.

یکی از تجار آمریکایی اظهار کرده است اخیرا کارخانه‌ها در روسیه و خاورمیانه خواستار صادرات ورق گرم در قیمت ۷۵۰ تا ۷۸۰ دلار در هر شورت تن بوده‌اند. حجم معاملات در بازار کاهش یافته است. اطمینان خریداران نسبت به روند بازار در فصل دوم پایین آمده است، اما هنوز مشخص نیست که قیمت‌ها چه زمانی به سقف خود رسیده و کاهش خواهد یافت.ورق گرم در بازار نقدی آمریکا در قیمت ۸۶۰ تا ۸۹۰ دلار در هر شورت تن معامله می‌شود که بسیار بیشتر از قیمت ۷۶۰ تا ۷۸۰ دلار در هر شورت تن در اروپا است.برآورد شده است که واردات ورق در آمریکا در ماه مارس رشدی ۱۰۰ هزار تنی ( ۴۳ درصد) را نسبت به ماه فوریه تجربه کرده است.