ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار سنگ‌آهن

مرکز خدمات فولاد ایران- قیمت نقدی سنگ‌آهن صادراتی هند هفته ماقبل ۱۰ دلار رشد داشت و هفته قبل به ثباتی نسبی رسیده است. برخی معتقدند کاهش قیمت قرارداد فیوچرز میلگرد در بورس شانگهای ممکن است موجب تصحیح قیمت شود. متوسط قیمت معاملات سنگ‌آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هند ۱۸۷ تا ۱۸۹ دلار سی اف آر چین ثبت شده که هفته قبل ۱۷۷ تا ۱۸۰ دلار سی اف آر بود. یک محموله ۵۰ هزار تنی ۱۹۰ دلار سی اف آر به چین فروخته شد.

بخش زیادی از ماه مارس چین از بازار خارج بود و حال خرید را افزایش داده است‌. جمعه گذشته ۵۲ هزار تن از سنگ‌آهن خلوص ۵۷ یا ۵۶ درصد هند به تاجری هنگ‌کنگی ۱۱۹ دلار فوب معادل ۱۳۷ تا ۱۳۹ دلار سی اف آر فروخته شد. معمولا بازار فولاد چین در آوریل و ژوئن رونق دارد، در نتیجه به رشد قیمت سنگ‌آهن کمک می‌کند.

معادن استرالیا این ماه سعی می‌کنند فروش را قبل از پایان سال مالی در ۳۰ ژوئن بالا ببرند. سنگ‌آهن استرالیا به بازار نقدی وارد می‌شود و بر قیمت‌ها فشار وارد می‌سازد. صادرکنندگان هندی باید از افزایش مداوم قیمت‌های پیشنهادی ممانعت کنند، چون ممکن است موجب دور شدن خریداران چینی از بازار شود.

قیمت سنگ‌آهن از اواسط مارس صعودی بوده، چون کارخانه‌های چینی با برآورد افزایش تقاضای فولاد موجودی‌ها را بالا بردند. در فصل دوم سال تقاضای فولاد چین مطلوب خواهد بود، چون فعالیت ساخت و ساز رونق دارد، ولی پس از رشد شدید آن در کوتاه مدت بعید است قیمت بالای سنگ‌آهن ماندگار شود. روزدوشنبه شاخص قیمت‌های سنگ‌آهن به اوج خود از فوریه گذشته تاکنون رسید.

با نزدیک شدن به فصل باران‌های موسمی‌در هند، نگرانی‌هایی در جهت کاهش عرضه در بازار وجود دارد که این امر به رشد قیمت‌ها کمک خواهد کرد. اگر چه ممنوعیت صادرات سنگ‌آهن از ایالت کارناتا ۲۰ آوریل حذف خواهد شد، اما به دلیل فرارسیدن فصل باران‌های موسمی‌ احتمال افزایش صادرات این کشور ضعیف است و این امر به رشد قیمت سنگ‌آهن کمک کرده است. موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین در حدود ۷۸ میلیون تن است، اما عده‌ای از تجار به منظور تضمین موجودی مورد نیاز خود در آینده به دلیل احتمال کمبود موجودی، خرید خود را بالا برده‌اند. البته موجودی سنگ‌آهن با خلوص بالا در بازار پایین است.

شاخص قیمت سنگ‌آهن ۶۲ درصد ۵۰ سنت افزایش یافت و به ۱۸۴ دلار و ۵۰ سنت رسید که از ۲۴ فوریه بالاترین سطح بوده است. شاخص قیمت خلوص ۶۲ درصد استیل ایندکس ۲ دلار و ۲۰ سنت بالا رفته به ۱۸۳ دلار رسید و شاخص قیمت متال بولتن با یک دلار و ۵۹ سنت افزایش ۱۸۱ دلار و ۴۵ سنت ثبت شد که از ۲۵ فوریه بالاترین سطح قیمت بوده است.

قیمت میلگرد در بورس شانگهای ۴/۰ درصد کاهش داشت و به ۷۵۰ دلار رسید. به نظر فعالان بازار اگر کاهش قیمت ادامه داشته باشد شاید قیمت سنگ‌آهن هفته آینده روند نزولی پیش گیرد و بالای ۱۸۰ دلار باقی نماند.

در بازار سوآپ قیمت قرارداد آوریل یک دلار و ۷۹ سنت رشد داشته به ۱۸۱ دلار و ۹۵ سنت رسید و قرارداد ماه مه ۲ دلار و ۸۰ سنت افزایش یافته به ۱۷۵ دلار و ۸۰ سنت رسید. همچنین قرارداد ژوئن یک دلار و ۷۳ سنت بالا رفت و ۱۷۲ دلار و ۱۰ سنت ثبت شد.

کاهش موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین

همچنین تقاضای سنگ‌آهن کارخانه‌ها در چین به منظور تکمیل موجودی بالا رفته است به دنبال این امر موجودی این محصول در بنادر این کشور ۱۰ میلیون تن نسبت به اواسط ماه مارس کاهش یافته و به ۸۰ میلیون تن رسیده است.

با توجه به بهبود بازار فولاد در داخل چین و احتمال افزایش قیمت فولاد در این کشور طی فصل جاری، تقاضای سنگ‌آهن کارخانه‌ها در چین بالا رفته است. سطح تقاضا در بخش ساختمانی و اتومبیل سازی نیز افزایش یافته است.

قیمت محصولات فولادی در چین بسته به نوع رشدی ۱۵ تا ۳۱ دلاری را در هر تن تجربه کرده است و بسیاری از دست‌اندرکاران نسبت به افزایش بیشتر قیمت‌ها طی چند هفته آینده خوشبین هستند. مصرف فولاد در چین معمولا از ماه آوریل تا ژوئن بالا می‌رود به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که رشد قیمت‌ها در این کشور ماندگار باشد. اکثر کارخانه‌ها در چین قیمت میلگرد ماه آوریل خود را بالا برده‌اند به دنبال این امر دلال‌بازی در بازار افزایش یافته است. احتمال افزایش تقاضای مصرف‌کننده‌های نهایی نیز بالا است. از آنجایی که مدت زمان تحویل سنگ‌آهن موجود در بنادر پایین می‌باشد، کارخانه‌ها در چین بیشتر به دنبال خرید محصولات مورد نیاز خود از بنادر هستند. قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۳ تا ۵/۶۳ درصد وارداتی در بنادر چین ۲۰۵ تا ۲۱۱ دلار در هر تن خشک همراه با مالیات ارزش افزوده است که رشدی ۱۵ دلاری را در هر تن نسبت به دو هفته گذشته تجربه کرده است.