مرکز خدمات فولاد ایران- امید به بهبود بازار داخلی موجب شده قیمت قراضه در شرق چین روزهای اخیر اندکی رشد داشته باشد. کارخانه‌های بیشتری قیمت خرید قراضه را بالا برده‌اند. قیمت فعلی خرید قراضه برخی کارخانه‌ها ۵ دلار دیگر بالا رفته به ۵۶۴ تا ۵۶۹ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسیده است. تجار منتظرند قیمت‌های داخلی باز هم بالا رود، چون قیمت میلگرد و سنگ‌آهن وارداتی رو به بالا است. قیمت فعلی قراضه سنگین در بازار چین ۵۶۹ تا ۵۷۸ دلار با مالیات بر ارزش افزوده است که ۳ تا ۵ دلار نسبت به جمعه رشد داشته است.

بازار قراضه اروپا

در همین حال دادوستد قراضه در روتردام که بزرگ‌ترین بندر اروپا است ناچیز است و روند بازار نزولی است. آخرین معامله هفته قبل از قراضه سنگین به ترکیه در ۴۱۸ دلار سی اف آر فروخته شد. کرایه حمل دو هفته اخیر از ۲۳ تا ۲۵ دلار به ۳۰ دلار افزایش یافته و قیمت به ۳۸۸ دلار فوب رسیده است.

بر اساس قیمت فعلی بیلت و قراضه دریای سیاه، پیش‌بینی می‌شود قیمت قراضه روتردام به زودی حدود ۴۰۰ دلار خواهد بود. ترکیه هنوز خرید نمی‌کند چون بازار مقاطع آن در خاورمیانه و شمال آفریقا مختل شده است. خرید‌های جزئی اخیر ترکیه نیز از قراضه شمال آمریکا بوده و ظاهرا قراضه آمریکا و کانادا نسبت به اروپا برای تجار ترک از نظر کیفی قابل اطمینان تر است. افت ارزش دلار هم به رشد خرید از قراضه آمریکا کمک کرده است. به هر حال در این شرایط تجار معتقدند قیمت‌ها باز هم نزولی نخواهد بود.