گروه بورس کالا- قیمت بیلت در تعدادی از بازارهای جهانی از روند باثبات و در برخی دیگر از آنها طی هفته منتهی به 4 آوریل از روند نزولی برخوردار بوده است. به گزارش کارگزاری سی ولکس کالا به نقل از متال بولتن تداوم تقاضای ضعیف برای شمش فولادی و محصولات نهایی فولادی به همراه افت قیمت آهن قراضه، موجب شد که تعدادی از تولیدکنندگان بیلت قیمت‌های صادراتی خود را برای تشویق خریداران به بازگشت به بازار خرید کاهش دهند و در صورت تداوم وضعیت فعلی انتظار می‌رود که تولیدکنندگان بیشتری اقدام به کاهش قیمت کنند.

تازه‌ترین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، در هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی بیلت در بازار داخلی و صادراتی این کشور، دارای روند نزولی بوده است. قیمت فروش بیلت در بازار داخلی ترکیه به طور متوسط ۶۳۰-۶۲۰ دلار/تن (تحویل درب کارخانه) بوده است که در مقایسه با هفته قبل حدود ۱۵-۱۰ دلار/تن افت نشان می‌دهد. همچنین، قیمت معاملاتی بیلت صادراتی ترکیه معادل ۶۳۰-۶۲۰ دلار/تن، فوب اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته دارای کاهشی معادل ۲۰-۱۰ دلار/تن بوده است.
تولیدکنندگان بیلت ترکیه با توجه به کاهش شدید صادرات و به منظور تشویق خریداران در خاورمیانه و شمال آفریقا به برگشت به بازار، قیمت‌های صادراتی خود را در هفته مورد بررسی کاهش دادند. طی هفته‌های متعددی است که تولیدکنندگان بیلت این کشور به دلیل ضعف صادرات تمرکز خود را بر‌ای فروش در بازار داخلی گذاشته یا بخش عمده ای از بیلت تولیدی خود را نورد نموده و به میلگرد تبدیل می‌کنند. گزارش‌های موجود حاکی است که درخواست خرید از مناطق مختلف دنیا از جمله کشورهای آمریکای جنوبی، اروپا و خاورمیانه وجود دارد ولی حجم معاملات کم و خریداران به سختی اقدام به سفارش خرید می‌کنند.
اطلاعات موجود نشان می‌دهد که قیمت معاملاتی بیلت تولیدکنندگان کشورهای CIS در هفته مورد بررسی معادل ۶۲۰-۶۱۰ دلار/تن، فوب دریای سیاه بوده که در مقایسه با قیمت هفته قبل بدون تغییر بوده است.اما اطلاعات منتشره بیانگر کاهش حجم صادرات بیلت این کشورها می‌باشد و خریداران در اغلب کشورهای خریدار حاضر به خرید در قیمت‌های فعلی نیستند. با توجه به ضعف تقاضا، کاهش قیمت آهن قراضه و اقدام برخی از تولیدکنندگان سایر کشورها به کاهش قیمت، انتظار تعدیل قیمت بیلت صادراتی کشورهای CIS تقویت شده است.
در هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی بیلت بر مبنای سی اف آر بنادر کشورهای منطقه خلیج فارس 660-650 دلار/تن، سی اف آر اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل تغییری نداشته است. فعالیت وارداتی بیلت توسط تجار و کارخانه‌های نوردی در اغلب کشورهای منطقه همچنان سرد و ضعیف است. در جلسه اتحادیه تولیدکنندگان آهن و فولاد عرب در دوحه قطر پیش بینی شده است که به دلیل شرایط و تحولات بازار فولاد و مواد اولیه، قیمت بیلت صادراتی کشورهای CIS در هفته‌های پیش رو حدود 40 دلار/تن کاهش یافته و به سطح 575-580 دلار/تن، فوب برسد. لکن در صورت بهبود بازار فولاد و تقویت تقاضا، احتمال رشد مجدد قیمت بیلت به سطح 700 دلار/تن در پایان سال 2011 وجود دارد.در بازار ایران و با شروع فعالیت‌ها پس از اتمام تعطیلات سال نو، دادوستد بیلت نیز آغاز شده است. قیمت پیشنهادی بیلت از سوی تولیدکنندگان کشورهای CIS معادل 630-620 دلار/تن، سی اف آر بنادر شمالی اعلام شده است که نسبت به هفته قبل کاهش داشته است.
پیشنهاد قیمت ۶۲۰-۶۱۰ دلار/تن، سی اف آر بنادر شمالی و حتی قیمت‌های پیشنهادی کمتر نیز در بازار شنیده شده است. نبود تقاضای خرید از سوی کشورهای شمال آفریقا و اغلب کشورهای خاورمیانه علت اصلی این کاهش ذکر گردیده است. هر چند برخی از فعالان بازار معتقدند که با بازگشت خریداران بیشتر به بازار و رشد تقاضا احتمال تقویت قیمت دور از انتظار نیست.
قیمت پیشنهادی تجار برای فروش بیلت وارداتی بر مبنای تحویل در انبار در بنادر شمالی معادل 650-630 دلار/تن و قیمت بیلت وارداتی اوکراین 615-610 دلار/تن تحویل در انبار بنادر جنوبی گزارش شده است. در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت در مناطق مختلف چین دارای افزایش بوده است. قیمت بیلت در بازار داخلی چین (با احتساب 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده) برای گرید 20mnsi، 4485 یوآن/تن (686 دلار/تن) اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته بیش از 50 یوآن/تن افزایش داشته است. قیمت بیلت با کیفیت Q235 و Q195 نیز، معادل 4375 یوآن/تن (669 دلار/تن) بوده است که در مقایسه با قیمت هفته گذشته حدود 60 یوآن/تن رشد داشته است. قیمت بیلت صادراتی چین معادل 840-838 دلار/تن، فوب اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل حدود 10 دلار/تن افزایش داشته است.