افزایش تقاضا در رینگ پتروشیمی

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: معاملات گروه شیمیایی‌ها روز گذشته در حالی برگزار شد که محصولات پتروشیمی‌مانند روز سه‌شنبه با فوب منهای ۵‌درصد عرضه و با نرخ فوب توسط کارگزاران خریداری شدند. به گفته فعالان اقتصادی، در این روز نیز معاملات رینگ پتروشیمی‌بدون در نظر گرفتن نامه وزارت صنایع در خصوص میزان سهمیه ماهانه و سالانه شرکت‌های تولیدی انجام و تنها ثبت سفارش‌ها در رینگ پتروشیمی‌ توسط ناظر تالار بررسی شد.البته بسیاری از فعالان بازار همچنان ایجاد محدودیت‌ها در رینگ پتروشیمی‌ را بزرگ‌ترین معضل بورس کالا عنوان کرده و می‌گویند: اگرچه نرخ‌ها پس از نوروز در رینگ پتروشیمی ‌افزایش داشت، اما متاسفانه هنوز محدودیت‌های بسیاری برای خرید کالا وجود دارد و این موضوع نمی‌تواند دردی از بازار دوا کند؛ چرا که کارگزاران نمی‌توانند برای خرید کالاهای مورد نیاز خریداران رقابت کنند.

به گفته فعالان بازار، محدودیت‌های خرید در رینگ پتروشیمی ‌مانند ایجاد سقف خرید برای کارگزاران و تسهیم به نسبت سبب می‌شود تا قیمت‌ها همچنان در بازار داخلی بالا بماند و بیشتر تولیدکننده‌ها نیز هنوز محتاج بازار داخلی و خرید کالاها با نرخ‌های زیاد هستند.آگاهان بازار می‌گویند: در دو هفته اخیر کاهش محدودیت‌ها و افزایش قیمت‌ها سبب شده تا تقاضا در رینگ پتروشیمی افزایش یابد.

در این روز برخی از فعالان اقتصادی، از توقف افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی خبر می‌دهند، اما هنوز فعالانی نیز وجود دارند که معتقدند بازار همچنان کشش افزایش نرخ‌ها را دارد.

تفاوت ۳۰۰ تومانی نرخ BG۸۲۱ در بورس و بازار

در این روز همچنین برخی از فعالان بازار به تفاوت نرخ پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری ۸۲۱ در بازار داخلی و بورس کالا اشاره کرده و می‌گویند: این کالا در بازار داخلی ۳۰۰ تومان گران‌تر از بورس کالا است.آگاهان بازار می‌گویند: تفاوت نرخ محصولات پتروشیمی‌ در بورس کالا و بازار داخلی باید بین ۵۰ تا ۱۰۰ تومان در هر کیلو باشد.در این روز یکی از فعالان اقتصادی درباره ایجاد تعادل در بازار پتروشیمی ‌می‌گوید: برخی از مجتمع‌های پتروشیمی ‌اقدام به فروش محصولات خود در بورس و هم خارج از بورس می‌کنند، تمامی‌این مجتمع‌ها محصولات خود را در بازار داخلی با نرخی بالاتر از بورس به فروش می‌رسانند، اما اگر قانونی وجود داشته باشد که مجتمع‌های پتروشیمی‌ محصولات خود را در بازار داخلی ارزان‌تر از بورس کالا به فروش برسانند، مطمئنا بازار در زمان کمتری به تعادل خواهد رسید.

عرضه ۴ هزارتن سودکاستیک در بورس کالا

در این روز سودکاستیک پتروشیمی ‌بندرامام و اروند هر کدام به میزان ۲ هزار و ۱۰۰ تن در رینگ پتروشیمی‌و با نرخ پایه ۱۹۱ تومان عرضه و معامله شدند. به گفته فعالان بازار در این روز ۲۲۵ تن سودکاستیک وارداتی نیز عرضه شد. البته برخی از آگاهان بازار می‌گویند: این کالا وارداتی نبوده و تنها نمادش به عنوان کالای وارداتی ثبت شده است. این کالا با نرخ ۱۷۶ تومان عرضه و در رقابت با نرخ ۱۸۴تومان توسط کارگزاران خریداری شد. البته آگاهان بازار به کمبود سودکاستیک در بازار داخلی اشاره کرده و دلیل آن را کاهش عرضه در رینگ پتروشیمی ‌می‌دانند.این در حالی است که بازرگانی پتروشیمی‌ دلیل کاهش عرضه سود کاستیک را تعمیرات پتروشیمی ‌بندرامام اعلام کرده است.