گروه بورس کالا - قیمت محصولات در بازار کشاورزی طی یک ماه گذشته به دلیل نبود تقاضا با کاهش بسیار اندک نیم الی یک درصد روبه‌رو شده است.
بازار کشاورزی در سال جدید پس از یک ماه به صورت نیمه تعطیل از ابتدای هفته جاری به صورت رسمی‌معاملاتش را آغاز کرده است.

بعد از تعطیلات سال جدید همچنان که پیش‌بینی‌ها نیز حکایت از آن داشت روند قیمت‌ها تا حدودی کاهش یافت، به صورتی که این کاهش نرخ بیشتر در گروه محصولات سویا و ذرت دانه‌ای به چشم آمد، مبادلات گندم و جو نیز به دلیل نبود معامله زیاد از لحاظ قیمتی چندان تغییر نکرد.
براساس گفته فعالان کاهش قیمت محصولات در بازار از ۲۰ اسفندماه سال گذشته تا یک‌ماه بعد از آن تنها نیم الی یک درصد بوده است. حسن رضایی‌پور، یکی از کارگزاران بورس کالا با بیان اینکه در بازار به دلیل نبود تقاضا قیمت‌ها تغییر زیادی نداشت، افزود‌: با توجه به اینکه بعد از ۲۰ اسفندماه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران نیازمندی خود را برطرف کردند، بازار تا ۲۰ فروردین ماه طبق عادت سالانه به صورت نیمه‌رسمی ‌دادوستدهایش را انجام داد اما از دو روز گذشته دادوستدها به صورت رسمی‌از سر گرفته شد.
وی اظهار کرد: تنها فعالانی طی این مدت دادوستد انجام دادند که ذخیره کالایشان به پایان رسیده بود به همین خاطر روند بازار تغییر زیادی نکرد.
رضایی‌پور درباره آینده بازارهای جهانی گفت‌: ادامه خشکسالی‌ها هر چند امسال نسبت به سال جاری اندکی کاهش یافته اما همچنان به عنوان یک عامل روی بازار تاثیرگذار است. علاوه بر خشکسالی‌ها، هشدار سازمان فائو نسبت به وضعیت بحرانی در لیبی و حتی گسترش آن به کشورهای عربی شمال آفریقا و حاشیه خلیج‌فارس باعث شده بازار کشاورزی همچون بعضی از بازارها از وضعیت نگران‌کننده‌ای برخوردار شود.
رضایی‌پور در ادامه خاطرنشان کرد‌: ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی ژاپن به بسیاری از کشورها به دلیل آغشته بودن به مواد رادیو‌اکتیو سبب شده بازارهای کشاورزی بیش از گذشته با ریسک و نگرانی بیشتری دنبال شود. این کارشناس بخش کشاورزی در پایان درباره بازار کشاورزی افزود‌: بازار در روزهای آینده تحت تاثیر تحولات جهانی روند متفاوتی می‌گیرد که به نظر برای تصمیم‌گیری باید منتظر تاثیرگذاری تحولات جهانی ظرف روزها و ماه‌های آینده بود.