پیش‌بینی رشد نرخ ورق با کاهش ناآرامی‌های سیاسی
قیمت محصولات فولادی در هفته گذشته در تعدادی از بازارهای عمده جهانی همراه با نوساناتی از روند تقریبا باثباتی برخوردار بوده است و در مجموع شرایط ضعیفی بر بازار جهانی محصولات فولادی تخت حاکم است.

به گزارش متال‌بولتن، تعدادی از تحلیلگران بازار بر این عقیده‌اند که تبعات ناشی از زلزله ژاپن و ناآرامی‌های سیاسی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، موجب بحران موقتی در بازار محصولات فولادی تخت شده است. اما انتظار می‌رود که به تدریج و از سه ماهه سوم سال ۲۰۱۱، تحت تاثیر عواملی چون سطح بالای قیمت سنگ آهن وحجم سرمایه‌گذاری چین در بخش دارایی‌های ثابت و تقاضای بالای این کشور برای ورق و فروکش کردن مشکلات ژاپن و بحران‌های سیاسی به همراه عدم تمایل فروشندگان به فروش با قیمت‌های پایین‌تر و محدودیت عرضه قیمت ورق رو به افزایش بگذارد.
در بازار داخلی ترکیه، در هفته گذشته، قیمت محصولات فولادی تخت، دارای روند تقریبا ثابتی بوده است. متوسط قیمت کویل گرم در هفته مذکور معادل 780-750 دلار/تن، تحویل در کارخانه اعلام شده است که نسبت به هفته قبل ثابت بوده است. ولیکن قیمت کویل سرد معادل 860-830 دلار/تن، تحویل در کارخانه (بدون احتساب مالیات ارزش افزوده) گزارش شده است، در حالی که قیمت هفته قبل معادل 960-940 دلار/تن بوده است. قیمت کویل گرم وکویل سرد وارداتی ترکیه نیز به ترتیب 770-740 دلار/تن و 990-950 دلار/تن، سی اف آر اعلام شده است که نسبت به هفته قبل رشد داشته است.
در هفته مورد بررسی، قیمت صادراتی معامله شده کویل گرم کشورهایCIS معادل ۷۲۰-۷۰۵ دلار/تن، فوب گزارش شده است که نسبت به هفته قبل رشد اندکی داشته است. قیمت صادراتی کویل سرد نیز معادل ۸۵۰-۸۰۰ دلار/تن، فوب دریای سیاه اعلام شده است، در حالی که قیمت هفته قبل بالغ بر ۸۱۰-۸۰۵ دلار/تن، فوب بوده است.
قیمت ورق گرم وارداتی کشورهای خلیج‌فارس بالغ بر850-720 دلار/تن، سی اف آر اعلام شده است که نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است. آخرین قیمت وارداتی کویل سرد نیز 830-820 دلار/تن، سی اف آر اعلام شده است که در مقایسه با قیمت هفته قبل ثابت بوده است. ضعف تقاضا برای محصولات فولادی تخت در کشورهای منطقه همچنان ادامه دارد.
در چین، در هفته مورد بررسی، قیمت کویل گرم و سرد در مناطق مختلف این کشور از روندصعودی برخوردار بوده است. قیمت کویل گرم در مناطق مختلف چین، ۴۸۹۰-۴۷۴۰ یوآن/تن(۷۴۵-۷۲۲ دلار/تن) اعلام شده است که نسبت به هفته قبل معادل ۷۸-۴۰ یوآن/تن رشد داشته است. همچنین، قیمت کویل سرد معادل ۵۵۳۳ یوآن/تن (۸۴۳ دلار/تن) اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است و گزارش‌هایی از رشد قیمت در برخی از مناطق چین منتشر شده است.
در بخش صادرات، قیمت صادراتی کویل گرم هم معادل 720-700 دلار/تن، فوب گزارش شده است که نسبت به هفته قبل از افتی معادل 20-10 دلار/تن برخوردار بوده است. قیمت کویل سرد صادراتی چین، 785-760 دلار/تن، فوب اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته حدود 10-5 دلار/تن کاهش داشته است.
در بازار داخلی اروپا، در هفته مورد بررسی قیمت کویل گرم معادل ۶۳۵-۶۰۰ یورو/تن و کویل سرد معادل ۶۸۵-۶۷۵ یورو/تن اعلام شده است که نسبت به هفته قبل افت داشته است. قیمت کویل گرم و سرد وارداتی به ترتیب بالغ بر۶۱۰-۵۷۵ یورو/تن و ۶۹۰-۶۵۰ یورو/تن، سی اف آر بنادر اروپا اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل، قیمت وارداتی کویل گرم کاهش نشان می‌دهد.
با توجه به پیشنهاد قیمت ارزانتر کویل گرم توسط عرضه‌کنندگان هند و چین، مقدار واردات کشورهای اروپایی از این کشورها در حال افزایش است. قیمت صادراتی کویل گرم هند به اروپا معادل 575 دلار/تن، سی‌اف‌آر اعلام شده است.
منبع: شرکت کارگزاری سی ولکس کالا