سنا - سخنگوی اقتصادی دولت گفت: با راه‌اندازی معاملات نفت در جزیره کیش، می‌توانیم دراین زمینه حرف اول را در این منطقه بزنیم. وزیر امور اقتصادی و دارایی از راه‌اندازی فاز نهایی بورس نفت در روزهای آینده خبر داد.

شمس‌الدین حسینی، سخنگوی اقتصادی دولت روز گذشته در نخستین نشست خبری خود در سال ۹۰ با اعلام اینکه پروژه راه‌اندازی بورس نفت از دو سال پیش کلید خورد، گفت: یکی از تمهیدات دولت و شخص رییس‌جمهوری برای استفاده از ظرفیت‌های منطقه، راه‌اندازی معاملات نفتی است که به زودی می‌توانیم در این زمینه حرف اول را در این منطقه بزنیم.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی بورس نفت به صورت تدریجی و گام به گام بود، اظهار کرد: در مرحله اول رینگ صادراتی محصولات پتروشیمی در بورس کالا راه‌اندازی شد که به زودی نفت کوره و نفت فوق سنگین در بورس کالا پذیرش می‌شود تا بورس نفت به طور رسمی افتتاح شود.

وی مجموعه معاملات نقدی بورس کالا را در سال ۸۹ با ۳۳ درصد رشد، ۱۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

در شرایطی که قرار بود بورس نفت در روز ۱۲ فروردین ماه جاری افتتاح شود، مسوولان وزارت نفت از نبود حسابی برای واریز درآمد بورس نفت خبر دادند و اعلام کردند که راه‌اندازی این بورس در نهایت با تاخیر چند روزه انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت بورس کالا نیز در تازه‌ترین اظهارنظر خود گفته بود: بخش بین‌الملل شرکت ملی نفت و شرکت پخش فرآورده‌‌های نفتی آماده عرضه نفت کوره است، اما به دلیل اینکه حساب‌های شرکت نفت وجوه عمومی است باید اجازه خزانه دریافت شود. در همین رابطه، نامه‌ای به خزانه برای دریافت مجوز ارسال شده است که اگر وزارت امور اقتصادی و دارایی، اجازه افتتاح حساب را به خزانه بدهد، معاملات بورس نفت آغاز خواهد ‌شد.