مرکز خدمات فولاد ایران - از آنجا که ژاپن یک دوره بازسازی را در پیش دارد که در طول تاریخ پرهزینه‌ترین نمونه است، این امر موجب شده تا قیمت‌ها در بازار کالاهای اساسی تغییر کند و آینده قیمت کالاهایی چون کک، مس و چوب با خوش‌بینی توام باشد. چهارشنبه گذشته دولت ژاپن هزینه بازسازی ویرانی‌های حاصل از سونامی را ۳۱۰ میلیارد دلار تخمین زد. این فاجعه یکی از پرهزینه‌ترین بلایای طبیعی دنیا است و این برآورد‌ها باز هم افزایش یافته و می‌یابد. زیرا که هزینه‌های اقتصادی ناشی از یک بحران هسته‌ای گسترده را نیز باید به آن اضافه کرد.

در این میان اورانیوم بازنده اصلی در بازار بوده که پس از آغاز بحران هسته ای ژاپن، در بازار نقدی ۱۰ درصد افت قیمت داشته است. تقاضای کوتاه مدت فلزات و مواد معدنی با توجه به وضعیت اقتصادی ژاپن کاهش یافته؛ زیرا که قطعی‌های برق تولیدات صنعتی را با وقفه مواجه کرده است. قیمت زغال‌سنگ و سنگ آهن که در فولاد‌سازی به کار می‌رود، همچنین مس، آلومینیوم و نیکل که مصرف زیادی در ساخت و ساز دارد، مطمئنا افزایش می‌یابد. نیاز به ساخت و ساز و بازسازی در ژاپن که سومین اقتصاد برتر دنیا است، پیش‌بینی‌های قبلی تحلیلگران مبنی بر افت احتمالی قیمت‌ها را تغییر داده است.

البته برخی از احتمال کاهش تقاضای زغال سنگ در ژاپن صحبت می‌کنند؛ زیرا که اغلب فولاد سازان ژاپنی پس از سونامی مجبور شدند خطوط تولید را تعطیل کنند. در کوتاه مدت چه بسا قیمت کاهش یابد ولی در دراز مدت قیمت کک بالا خواهد رفت، چون باز‌سازی‌ها صنعت فولاد و ساخت و ساز را بهبود می‌بخشد. ژاپن به عنوان دومین فولاد ساز جهان، سال گذشته ۱۱۰ میلیون تن فولاد تولید کرده و ۵۸ میلیون تن کک صادر کرده است. تاثیر زلزله در بازار کالاهایی چون مس با ۲ درصد رشد نسبت به قبل از فاجعه مشهود بوده است. آلومینیوم به عنوان کالایی پر مصرف در ساخت و ساز و جایگزین ارزان‌قیمت مس به اوج قیمت نقدی خود از سپتامبر ۲۰۰۸ تاکنون رسیده است. سرب به اوج سه سال گذشته رسیده است؛ زیرا که در تولید باتری مصرف می‌شود و با توجه به مشکلات برق رسانی در ژاپن نیاز به آن زیاد است. ابهامات حاصل از زلزله و سونامی قیمت طلا و نقره را نیز بالا برد که در مورد نقره از سال ۱۹۸۰ تاکنون بی‌سابقه بوده است. باز سازی نقاط آسیب دیده نیاز به فلزات مختلف، فولاد و سیمان را بالا خواهد برد. از طرفی با اینکه بحران هسته‌ای ژاپن قیمت اورانیوم را پایین آورده است، انتظار می‌رود به تدریج قیمت آن بالا برود؛ زیرا که کشور‌هایی چون چین، هند و روسیه چاره ای جز ادامه طرح‌های توسعه برنامه‌های هسته ای ندارند. در صورتی که آن‌ها فعالیت هسته‌ای را ادامه ندهند تاثیر آن بر قیمت سوخت‌های فسیلی بسیار شدید خواهد بود. اگر هنوز دنیا نگران افزایش گاز‌های گلخانه‌ای است تنها جایگزین و راه‌حل همان سوخت هسته‌ای است.