هفته گذشته بازارهای جهانی شاهد نوساناتی در بازار طلا بود به صورتی که روند افزایشی هر اونس طلا تا اواسط هفته ادامه پیدا کرد و دوشنبه گذشته در بالاترین سطح به ۱۴۴۱ دلار طی هفته‌ای که گذشت رسید سپس روند کاهشی خود را آغاز کرد و در پایان هفته هر اونس طلا با کاهش ۷/۱۲ دلار نسبت به روز دوشنبه در روز پنج شنبه با ۳/۱۴۲۸ دلار و در روز جمعه در پایین‌ترین سطح هر اونس طلا با ۱۴۰۷ دلار معامله شد. قیمت هر اونس طلا طی یک هفته گذشته ۸۲/۱ درصد کاهش داشت. اواخر هفته‌ای که گذشت قیمت هر سکه بهار آزادی با تاثیرپذیری از بازارهای جهانی با کاهش۲۰۰۰ تومانی نسبت به اول هفته گذشته با ۳۸۸ هزار تومان معامله شد.

در اول هفته‌ای که گذشت قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار ۴۴۸ هزار و پانصد تومان همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز به قیمت ۳۹۰ هزار تومان فروخته شد. در‌این روز هر نیم سکه به قیمت ۱۹۴ هزار و سیصد تومان و ربع سکه به قیمت ۱۰۴ هزار و هفتصد تومان به فروش رفت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳۹ هزار و پانصد تومان معامله شد، ضمن ‌اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱/۱۴۳۳ دلار بود.

با عرضه شمش طلا در بازار از سوی بانک مرکزی و نوسانات قیمت دلار در بازار آزاد قیمت طلا و سکه با روند ملایمی ‌شروع به کاهش کرد؛ به طوری که در روز یکشنبه پانزدهم اسفند قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید‌، در بازار آزاد تهران به ۳۸۵ هزار و ۵۰۰تومان رسید که در مقایسه با روز قبل، چهارهزار و ۵۰۰ تومان کاهش داشت. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم‌، در بازار آزاد تهران نسبت به دیروز با شش هزار تومان کاهش‌، ۴۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شد. نیم و ربع سکه نیز در بازار آزاد تهران به ترتیب ۱۹۱ هزار و ۸۰۰ و ۱۰۳ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد که در مقایسه با دیروز به ترتیب ۲۵۰۰ و ۹۰۰ تومان کاهش نشان می‌دهد. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم در بازار آزاد تهران با حدود ۶۰۰ تومان کاهش نسبت به روز قبل ۳۸ هزار و ۹۰۰ تومان فروخته شد. قیمت هر قطعه سکه یک گرمی در بازار آزاد تهران را هم ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد که این رقم در مقایسه با دیروز ۹۰۰ تومان کاهش داشته است. در بازار جهانی با تداوم ناآرامی‌سیاسی در خاورمیانه و رشد تورم هر اونس طلا در این بازارها ۸/۱۴۳۳ دلار اعلام شدکه نسبت به روز قبل با افزایش ۷/۰ دلار همراه بود.

در روز دوشنبه کاهش قیمت سکه که از روز شنبه آغاز شده بود، ادامه یافت و نرخ‌ها تا حدودی پایین آمد. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۳۸۴ هزار تومان هر نیم سکه نیز ۱۹۲ هزار تومان و قیمت انواع ربع سکه بهار آزادی در‌این روز ۱۰۵ هزار تومان و نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار، در‌این روز با قیمت ۳۸ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. در بازار جهانی نیز به دنبال ادامه تنش‌های سیاسی در کشورهای عربی خاورمیانه قیمت جهانی طلا در روز دوشنبه ۲/۷ دلار نسبت به روز قبل افزایش یافت و به۱۴۴۱ دلار در هر اونس رسید. کاهش نرخ بیکاری در آمریکا و رشد تقاضا در چین تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا در هفته‌ای که گذشت داشت. معاملات آتی نرخ طلا در ماه آوریل در بازار ‌ایالات متحده، در‌این روز با رشد ۵ دلار و ۷ سنت با نرخ ۱۴۳۴ دلار و ۳ سنت در هر اونس معامله شد.

در روز سه‌شنبه در بازار جهانی هر اونس طلا با کاهش قیمت معامله شد‌، از دلایل آن می‌توان به اقدام تعدادی از کشورها (مانند چین و برزیل) برای مقابله با رشد نرخ تورم اشاره کرد که تصمیماتی مبنی بر رشد نرخ بهره را اتخاذ کردند و منجر به کاهش تقاضا در بازار‌این فلز گرانبها شد. در‌ روز معاملات آتی طلا در ماه آوریل در بازار‌ایالات متحده با کاهش ۲ دلار و ۷ سنت به ۱۴۳۱ دلار و ۶ سنت در هر اونس رسید. در‌این روز در بازار داخلی قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار به ۴۳۰ هزار تومان رسید، ضمن ‌اینکه هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۸ هزار و ۷۵۰ تومان فروخته شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز در‌این روز به قیمت ۳۸۵ هزار تومان فروخته شد و هر نیم سکه نیز به ۱۹۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی نیز ۱۰۵ هزار تومان فروخته شد.

در روز چهارشنبه سهام‌ آسیا و وال‌استریت روندی صعودی را آغاز کردند که ‌این امر باعث شد تا قیمت طلا برای دومین روز متوالی با کاهش قیمت همراه باشد. در واقع رشد نرخ طلا در روزهای گذشته موجب شد تا سرمایه‌گذاران به سمت بازار نقره تمایل پیدا کنند و‌این امر موجب افزایش بهای‌این فلز در بازار جهانی شد. در واقع در چند روز اخیر سرمایه‌گذاران در انتظار اتفاقات جدیدی در لیبی بودند و به همین دلیل حجم معاملات خود را در بازار طلا کاهش دادند. در‌این روز معاملات آتی طلا در بازار آمریکا در ماه آوریل، به ۱۴۲۸ دلار و ۵ سنت در هر اونس رسید. در بازار داخلی در روز چهارشنبه قیمت سکه در بازار داخلی مجددا رو به افزایش نهاد و با ۲۰۰۰ تومان افزایش نسبت به روز قبل نرخ ۳۸۷ هزار تومان فروخته شد. قیمت هر قطعه سکه طرح قدیم ۴۳۰ هزار تومان معامله شد که قیمت این سکه به نسبت روز گذشته تغییری نداشته و ثابت ماند. نیم‌سکه نیز ۲۰۰۰ تومان گران و ۱۹۴ هزار و پانصد تومان فروخته شد. ربع سکه نیز ۱۰۰۰ تومان گران شده و ۱۰۶ هزار تومان عرضه شد و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در‌این روز به قیمت ۳۸ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران روند کاهشی قیمت طلا را در بازارهای جهانی پیش‌بینی کرد و گفت: وضع بورس‌های جهانی در دو هفته گذشته بهتر شده و نرخ بیکاری هم بهبود یافته است؛ به همین دلیل سرمایه‌گذاران و معامله‌گران طلا به طرف بورس‌ها سوق پیدا کرده‌اند که‌ این امر باعث کاهش قیمت طلا خواهد شد.در روز جمعه قیمت جهانی طلا به ازای هر اونس طی دو هفته اخیر که به ۱۴۴۵ دلار رسیده بود، با کاهش قیمت جهانی نفت، افزایش نرخ دلار و انتشار آمار تجاری جدید از بهبود تراز تجار چین با سیر نزولی قیمت طلا آغاز شد و در طی دو روز گذشته به پایین‌ترین سطح در دو هفته اخیر رسید.

منبع: شرکت کارگزاری مبین سرمایه