گروه بورس کالا- در هفته گذشته، قیمت بیلت در اغلب بازارهای جهانی از روند باثباتی برخوردار بوده است.

به گزارش سایت کارگزاری سی ولکس‌کالا به نقل از متال بولتن با توجه به شرایط ضعیف حاکم بر بازار مواد اولیه تولید از جمله آهن قراضه از یک طرف و سردی تقاضا برای محصولات فولادی از طرف دیگر موجب گردیده است که اغلب عرضه‌کنندگان بیلت نیز قیمت فروش خود را ثابت نگه دارند. برخی گزارشات حاکی از بهبود نسبی تقاضای خرید بیلت است.
تازه‌ترین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، در هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی بیلت در بازار داخلی این کشور به همراه نوسانات جزئی تقریبا دارای ثبات بوده است. آخرین قیمت فروش بیلت در بازار داخلی ترکیه به طور متوسط 650-640 دلار/تن (تحویل درب کارخانه) بوده است که در مقایسه با هفته قبل تغییر قابل توجهی گزارش نشده است. همچنین، آخرین قیمت معاملاتی بیلت صادراتی ترکیه معادل 640-630 دلار/تن، فوب اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته حدود10دلار/تن
رشد داشته است که ناشی از تحولات آهن قراضه در هفته قبل بوده است که به دنبال افزایش مشاهده شده در قیمت‌های پیشنهادی آهن قراضه از سوی تعدادی از عرضه‌کنندگان، برخی از صادرکنندگان بیلت در ترکیه نیز قیمت خود را برای فروش بیلت به سطح ۶۴۰-۶۳۰ دلار/تن، فوب افزایش دادند که البته با توجه به شرایط بازارآهن قراضه در هفته مورد بررسی و تضعیف آن، احتمال برگشت قیمت بیلت به سطح دو هفته قبل وجود دارد. قیمت بیلت وارداتی ترکیه از کشورهای CIS معادل ۶۴۰-۶۳۰ دلار/تن، سی اف آر اعلام شده است که نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است.
اطلاعات موجود نشان می‌دهد که قیمت معاملاتی بیلت تولیدکنندگان کشورهای CIS در هفته مورد بررسی معادل 620-610 دلار/تن،فوب دریای سیاه بوده است که در مقایسه با قیمت هفته قبل بدون تغییر بوده است. فعالیت صادراتی بیلت توسط کشورهای منطقه به دلیل کاهش تقاضای خریداران کم رونق است، هر چند علائمی‌از بهبود تقاضا ملاحظه شده است.
در هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی بیلت بر مبنای سی اف آر بنادر کشورهای منطقه خلیج فارس ۶۶۰-۶۵۰ دلار/تن، سی اف آر اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل تغییری نداشته است. اطلاعات منتشره نشان می‌دهد که به دلیل تداوم ناآرامی‌های سیاسی در تعدادی از کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، فعالیت خرید بیلت توسط تجار و کارخانجات نوردی منطقه همچنان سرد است.
قیمت بیلت وارداتی ایران معادل 640-630 دلار/تن، سی اف آر بنادر شمالی اعلام شده است که نسبت به هفته قبل حدود 10 دلار/تن کاهش داشته است.
در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت در مناطق مختلف چین دارای کاهش بوده است. آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین (با احتساب ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده) برای گرید mnsi۲۰، ۴۵۰۰ یوآن/تن (۶۸۵ دلار/تن) اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته بیش از ۷۰ یوآن/تن کاهش داشته است. قیمت بیلت با کیفیت Q۲۳۵ و Q۱۹۵ نیز معادل ۴۳۱۷ یوآن/تن (۶۵۷ دلار/تن) بوده است که در مقایسه با قیمت هفته گذشته حدود ۶۵ یوآن/تن کاهش داشته است. آخرین قیمت بیلت صادراتی چین معادل ۸۰۱-۸۰۰ دلار/تن، فوب اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل حدود ۱۰ دلار/تن کاهش داشته است.