مرکز خدمات فولاد ایران-استیل ایندکس شاخص قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد سی‌اف‌آر چین را برای متوسط دوره دسامبر تا فوریه ۱۷۸ دلار و ۲۱ سنت در هر تن خشک اعلام کرده، از این رو می‌توان گفت قیمت قراردادی فصل آوریل تا ژوئن ۱۹ درصد افزایش خواهد یافت. این میانگین قیمت نسبت به متوسط قیمت سپتامبر تا نوامبر ۹/۱۸ درصد بالاتر است.آخرین شاخص قیمت سنگ‌آهن ۵/۱ درصد نسبت به یک ماه قبل افت داشته است و فوریه را در ۱۸۲ دلار و ۸۰ سنت در هر تن خشک سی‌اف‌آر چین به پایان برده و از قیمت پایان ژانویه کمتر بوده است. همچنین شاخص قیمت خلوص ۵۸ درصد در پایان فوریه ۱۵۷ دلار و ۷۰ سنت بود که حدود یک درصد از ماه قبل پایین تر بود. همچنین متوسط قیمت ماهانه فوریه استیل ایندکس برای سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد ۱۸۷ دلار و ۱۸ سنت ثبت شده و به عنوان شاخصی برای قراردادهای بورس سنگاپور، لندن، شیکاگو و هند به کار می‌رود. قیمت توافقی قراردادهای سوآپ (معاوضه) فوریه ۲/۴ درصد بالاتر از قیمت ژانویه است.

افزایش تعرفه گمرکی صادرات سنگ‌آهن هندو تاثیر اندک آن بر بازار

در این راستا دولت هند تعرفه صادرات سنگ‌آهن خلوص بالا و کلوخه را به ۲۰ درصد افزایش داد و از طرفی تعرفه صادرات گندله را کاملا حذف کرد. قابل ذکر است پیش از این تعرفه صادرات کلوخه و گندله ۱۵ درصد و خلوص بالا ۵ درصد بوده است.

مقامات هندی معتقدند سنگ‌آهن به عنوان یکی از منابع طبیعی باید حفظ شود. علت معافیت مالیاتی صادرات گندله ترویج بهبود ارزش افزوده در بخش سنگ‌آهن هند است. این تعرفه‌های جدید نه تنها بر بازار صادرات سنگ‌آهن هند تاثیر می‌گذارد، بلکه بر تولید داخلی نیز بی‌اثر نیست. حال شرکت‌های معدنی تولید سنگ‌آهن فاین را محدود می‌کنند که به خودی خود بر تولید کلوخه نیز تاثیر می‌گذارد. در نتیجه قیمت کلوخه بالا می‌رود و قیمت فولاد افزایش خواهد داشت، البته در حال حاضر تنها یک شرکت هندی مجوز صادرات گندله را دارد.

صنعت فولاد این کشور مدت‌ها بود که به دنبال بالا بردن تعرفه گمرکی صادرات سنگ‌آهن بود، زیرا به دنبال این امر عرضه این محصول در بازار داخلی افزایش می‌یابد. این امر همچنین می‌تواند منجر به افزایش ساخت پروژه‌های زیربنایی و بالا رفتن تقاضا در این کشور شود.البته با کاهش صادرات سنگ‌آهن تولید این محصول در هند پایین می‌آید و این امر آینده شغلی یک میلیون نفر را در این کشور به خطر می‌اندازد. هند در سال ۲۰۰۹ حدود ۱۱۵ میلیون تن سنگ‌آهن صادر کرده که بخش اعظم آن به چین بوده است.