گروه بورس کالا- بعد از مدت‌ها ثبات قیمت در بازار محصولات تخت شاهد رشد یکباره قیمت‌ها در بیشتر بازار‌ها بودیم؛ به طوری که این رشد از مواد اولیه شروع شده و در نهایت به انواع ورق سرایت کرد .

به گزارش سایت سی ولکس کالا به نقل از متال بولتن قیمت معاملاتی اسلب کشورهایCIS‌، معادل ۷۲۰-۷۱۰ دلار/تن، فوب دریای سیاه گزارش شده است که در مقایسه با آخرین قیمت معاملاتی که مربوط به هفته پایانی سال ۲۰۱۰ است حدود ۲۰۰ دلار/تن افزایش نشان می‌دهد. اسلب صادراتی کشورهای آمریکای جنوبی هم درهفته مورد بررسی، ۷۰۰-۶۸۰ دلار/تن، فوب درج شده است که نسبت به هفته قبل تقریبا ثابت بوده است.در همین حال طبق قیمت‌های منتشر شده توسط متال بولتن، در هفته منتهی به ۲۱ فوریه، روند قیمت محصولات فولادی تخت نشان می‌دهد که قیمت این محصولات در هفته مورد بررسی در تعدادی از بازارهای عمده جهانی از روند صعودی قابل توجهی برخوردار بوده است.بر این اساس به‌رغم ضعف نسبی تقاضا، تولیدکنندگان ورق در برخی از کشورهای صادرکننده قیمت‌های فروش خود را بالا بردند که افزایش قیمت از سوی بعضی فروشندگان شدید بوده است. در حال حاضر فاصله قیمتی فروشندگان ورق در کشورها مختلف افزایش یافته است. در بازار داخلی ترکیه، در هفته مورد بررسی، قیمت محصولات فولادی تخت، دارای روند تقریبا ثابتی بوده است و تقاضا در بازار ضعیف اعلام شده است. متوسط قیمت کویل گرم درهفته مذکور معادل ۸۵۰-۸۱۵ دلار/ تن، تحویل درب کارخانه اعلام شده است که نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است. قیمت کویل سرد نیز همانند هفته قبل معادل ۹۶۰-۹۴۰ دلار/تن، تحویل درب کارخانه (بدون احتساب مالیات ارزش افزوده) گزارش شده است. در هفته یاد شده ، آخرین قیمت صادراتی معامله شده کویل گرم کشورهایCIS معادل ۸۳۰-۷۵۰ دلار/تن، فوب گزارش شده است که نسبت به هفته قبل بالغ بر ۱۰۰-۵۰ دلار/تن رشد نشان می‌دهد. قیمت کویل سرد هم معادل ۸۴۰-۸۱۰ دلار/ تن، فوب دریای سیاه اعلام شده است که در مقایسه با هفته گذشته تغییری نداشته است. هر چند در بازار اعلام شد که تعدادی از تولیدکنندگان ورق کشورهای CIS قیمت‌های فروش کویل سرد خود را معادل ۹۴۰-۹۳۰ دلار/ تن پیشنهاد می‌کنند. اخبار موجود نشان می‌دهد که فاصله قیمتی تولیدکنندگان کویل گرم روسیه و اوکراین به حدود ۱۰۰ دلار/تن رسیده است. به دنبال افزایش شدید قیمت صادراتی ورق توسط روس‌ها، مقاومت خریداران در مقابل پذیرش قیمت‌های جدید افزایش یافته است.
قیمت HRC وارداتی کشورهای خلیج فارس بالغ بر 860-790 دلار/تن، سی اف آر اعلام شده است که نسبت به هفته قبل بالغ بر 60-50 دلار/تن رشد داشته است که باعث مقاومت خریداران در پذیرش قیمت‌های جدید شده است. آخرین قیمت وارداتی کویل سرد نیز850-840 دلار/تن، سی اف آر گزارش شده است که نسبت به هفته گذشته ثابت بوده است. در چین، در هفته مورد بررسی، قیمت کویل گرم و سرد در مناطق مختلف این کشور از روند نزولی برخوردار بوده است. قیمت کویل گرم در مناطق مختلف چین،4977-4813 یوآن/ تن(757-733 دلار/ تن) اعلام شده است که نسبت به هفته قبل 55-20 یوآن/تن افت داشته است. همچنین، قیمت کویل سرد معادل 5650 یوآن/تن (850 دلار/تن) اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته حدود 10 یوآن/ تن کاهش داشته است. در بخش صادرات، قیمت صادراتی کویل گرم هم معادل770-760 دلار/تن، فوب گزارش شده است که نسبت به هفته قبل از افت اندکی معادل 5 دلار/تن برخوردار بوده است. همچنین قیمت کویل سرد صادراتی چین، 870-850 دلار/تن، فوب اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته حدود 5 دلار/تن کاهش داشته است. معادل 680-670 دلار/تن اعلام شده است؛ در حالی که قیمت در سه هفته قبل معادل 695-690 دلار/تن بوده است. با وجود افت قیمت ورق‌های وارداتی آماده تحویل، قیمت‌های پیشنهادی عرضه‌کنندگان کشورهای CIS برای فروش کویل گرم به مقصد ایران به سطح 780-770 دلار/تن، سی اف آر بنادر شمالی افزایش یافته است.
در چین، در هفته مورد بررسی، قیمت کویل گرم و سرد در مناطق مختلف این کشور باز هم افزایش یافت. قیمت کویل گرم در مناطق مختلف چین،۴۹۹۷-۴۸۷۰ یوآن/تن(۷۵۸-۷۳۹ دلار/تن) اعلام شده است که نسبت به هفته قبل ۷۰-۴۰ یوآن/تن رشد داشته است. همچنین، قیمت کویل سرد معادل ۵۶۶۰ یوآن/تن (۸۵۹ دلار/تن) اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته حدود ۷۰ یوآن/تن افزایش داشته است. در بخش صادرات، قیمت صادراتی کویل گرم هم معادل۷۷۵-۷۶۵ دلار/تن،فوب گزارش شده است که نسبت به هفته قبل از رشد اندکی معادل ۵ دلار/تن برخوردار بوده است. همچنین قیمت کویل سرد صادراتی چین، ۸۷۰-۸۵۵ دلار/تن، فوب اعلام گردیده است که نسبت به هفته گذشته حدود ۱۰-۵ دلار/تن افزایش داشته است. در بازار داخلی اروپا، در هفته مورد بررسی قیمت کویل گرم معادل ۶۴۰-۶۳۰ یورو/تن و کویل سرد معادل ۷۲۰-۷۱۰ یورو/تن اعلام شده است که نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است. قیمت کویل گرم و سرد وارداتی به ترتیب بالغ بر ۵۸۰-۵۷۰ یورو/تن و ۶۸۰-۶۷۰ یورو/تن، سی اف آر اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل، تغییری گزارش نگردیده است.در بازار داخلی اروپا، در هفته مورد بررسی قیمت کویل گرم معادل ۶۴۰-۶۳۰ یورو/تن و کویل سرد معادل۷۲۰-۷۱۰ یورو/تن اعلام شده است که نسبت به هفته قبل ثابت بوده است. قیمت کویل گرم و سرد وارداتی به ترتیب بالغ بر ۵۸۰-۵۷۰ یورو/تن و ۶۸۰-۶۷۰ یورو/تن، سی اف آر اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل، تغییری نداشته است.