عرضه‌های اجباری، خریداران بی‌میل

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس کالا - طی معاملات روز گذشته در بورس کالا تنها محصول ۴ شرکت مورد معامله قرار گرفت و این در حالی بود که همانند هفته‌های قبل تعداد زیادی از تولیدکننده‌ها در بورس عرضه داشتند. طی معاملات روز گذشته در بورس کالا، تیرآهن ۱۴ و ۱۶ فولاد بناب با نرخ ۷۶۰ تومان برای ۲۴ اردیبهشت ماه، تیرآهن سبک و میلگرد آجدار ذوب آهن اصفهان با نرخ ۷۶۰ تومان ۱۰ هزارو ۱۲۰ تن برای ۲۸ اسفند، سبد میلگرد A۲ و A۳ البرز تاکستان با نرخ ۷۷۰ تومان برای ۳۱ فروردین، سبد میلگرد آجدار A۲ فولاد قزوین با نرخ ۷۷۰ تومان برای ۲۴ اردیبهشت، میلگرد آجدارA۳ گروه ملی با قیمت ۷۶۰ تومان برای ۱۵ اردیبهشت، میلگرد A۳ آذربایجان با نرخ ۷۷۰ تومان برای ۳۱ فروردین، میلگرد A۲ فولاد کرمان با نرخ ۷۷۰ تومان برای ۲۴ اردیبهشت، میلگرد A۳ فولاد کویر با نرخ ۷۷۰ تومان برای ۲۴ اردیبهشت، میلگرد آجدار فولاد بناب با نرخ ۷۷۰ برای ۲۴ اردیبهشت، میلگرد A۲ فولاد سیادن با نرخ ۷۶۰ تومان برای ۳۱ فروردین، سبد میلگرد A۳و A۲ فولاد یزد با نرخ ۷۷۰ تومان برای ۱۵ اردیبهشت، میلگرد آجدار الیگودرز با نرخ ۷۷۰ برای ۳۱ فروردین و میلگرد A۳ فولاد آلیاژی ایران برای ۲۴ اردیبهشت، سبد میلگرد آجدار A۲ پارس آرمان شفق با نرخ ۷۷۰ تومان برای ۲۴ اردیبهشت، میلگرد آجدار سیادن با نرخ ۷۷۰ برای ۲۸ اسفند عرضه شدند.

از میان این کالاها میلگردA۳، ۱۴ تا ۲۵ گروه ملی با نرخ ۷۶۰ تومان ۴۴۰ تن معامله شد. میلگرد و تیرآهن ذوب‌آهن نیز با نرخ ۷۶۰ تومان ۱۱ هزارو ۸۸۰ تن فروش رفت. میلگرد A۲، ۱۰ فولاد ابهر سیادن نیز با نرخ ۷۷۰، ۲۰۰ تن و میلگرد A۳-۱۶ فولاد امیرکبیر خزر نیز با نرخ ۷۴۵ تومان، ۲۲۰ تن معامله شد.

اغلب معامله‌گران امیدی به رونق بیشتر معاملات تا پایان سال ندارند و این در حالی است که شرط واریز وجه کالا ۲۴ ساعت قبل از عرضه همچنان یکی از معضلات اصلی خریداران بورسی شده است و اغلب عرضه‌کننده‌ها نسبت به این موضوع اعتراض دارند که چرا باید خریدار محصولات خود را خودشان وارد رینگ کنند؛ چرا که به گفته آنها در حال حاضر انگیزه خریدی با این شرایط برای خریداران دیگر وجود ندارد . ضمن اینکه در شرایط فعلی تولیدکننده‌های خصوصی توان رقابت با ذوب آهن و دیگر واحدهای دولتی در بورس را ندارند . البته با وجوداینکه خریدها در بورس کاهش چشمگیری در این مدت داشته؛ اما در عین حال بیشتر معامله گران و فعالان بازار انتظار بهبود تقاضا را برای اردیبهشت ماه دارند و امیدوارند با توزیع بودجه‌های واحدهای دولتی از اردیبهشت ماه وضعیت تقاضا بهبود پیدا کند.