مرکز خدمات فولاد ایران- احتمالا کارخانه ازاستیل که بزرگترین تولید‌کننده فولاد در مصر است، به زودی گزارش وضعیت کارخانه‌های خود را پس از اعتراضات سیاسی به بورس این کشور اعلام خواهد کرد. بورس این کشور از روز ۱۳ فوریه مجددا آغاز به کار خواهد کرد. گزارشاتی که هنوز صحت آن تایید نشده نشان می‌دهد حملاتی به دفاتر و کارخانه‌های ازاستیل به خاطر هم پیمانی مدیر این کارخانه با رییس‌جمهور این کشور، حسنی مبارک صورت گرفته است. این کارخانه همچنین متهم به مشارکت در اقدامات سیاسی و تلاش برای انحصار طلبی در بازار فولاد مصر است.

اگر چه مدیر این کارخانه، احمد، بخش عمده‌ای از سهام این کارخانه را در اختیار دارد، اما از آنجایی که ازاستیل در بورس ثبت شده و توسط گروهی از متخصصین اداره می‌شود، احتمال تعطیلی آن ضعیف است.در رابطه با اتهام انحصارطلبی، گزارش‌ها حاکی است که این کارخانه کنترل ۴۰ درصد بازار میلگرد این کشور را در اختیار دارد. کارخانه‌های بزرگ دیگری از جمله بشای استیل و سوئز استیل نیز در این کشور مشغول به کار هستند. با توجه به اینکه مجوز ساخت کارخانه‌های جدیدی دراین کشور صادر شده است، احتمالا رقابت در بازار مصر در آینده افزایش خواهد یافت. گزارش‌ها نشان می‌دهد طی دو سال گذشته حجم واردات فولاد در مصر بالا بوده است.

قوت گرفتن احتمال افزایش قیمت و تقاضای فولاد

همچنین گزارش اخیر استیل ایندکس نشان می‌دهد بازار فولاد در آینده بهبود خواهد یافت. تعداد کارخانه‌های اروپایی که در انتظار افزایش تقاضا در آینده هستند، بالا رفته و تعداد بیشتری از کارخانه‌ها در دنیا نیز پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌ها طی سه ماه آینده صعودی باشد.

۵۲ درصد کارخانه‌ها در اروپا پیش‌بینی می‌کنند که سطح تقاضا طی سه ماه آینده بالا برود که رشدی ۸ درصدی را نسبت به آخرین نظرسنجی نشان می‌دهد. ۴۴ درصد کارخانه‌ها نیز در انتظار ثبات تقاضا در آینده هستند که تغییری را نسبت به هفته قبل نشان نمی‌دهد. در این میان تعداد کارخانه‌های آمریکایی که در انتظار افزایش تقاضا طی سه ماه آینده هستند نیز افزایش یافته و به ۷۹ درصد رسیده است. ۲۱ درصد کارخانه‌ها نیز در این کشور پیش‌بینی می‌کنند که تقاضای فولاد طی سه ماه آینده ثابت باشد. ۵۸ درصد کارخانه‌ها در جهان هم بر این باورند که سطح تقاضا در آینده افزایش ۲ درصد در انتظار کاهش و ۴۰درصد پیش‌بینی می‌کنند که سطح تقاضا طی سه ماه آینده ثابت باشد.تعداد کارخانه‌های اروپایی که پیش‌بینی می‌کنند قیمت‌ها در آینده افزایش یابد نیز با رشدی ۴ درصدی به ۶۸‌درصد رسیده است. در این میان ۲۰ درصد نیز در انتظار ثبات قیمت‌ها طی سه ماه آینده هستند. ۷۴ درصد کارخانه‌ها در شمال آمریکا نیز پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌ها در آینده افزایش یابد که بیشتر از آخرین نظر سنجی است. ۶۹ درصد کارخانه‌ها در جهان هم پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌ها در آینده افزایش یابد و ۲۱ درصد در انتظار ثبات قیمت‌ها در آینده هستند.