مرکزخدمات فولاد ایران- قیمت قرارداد فیوچرز میلگرد در بورس شانگهای روز چهارشنبه با بازگشت چینی‌ها از تعطیلات سال نو رکورد جدیدی ثبت کرد. افزایش قیمت سنگ‌آهن و کک و انتظار بهبود تقاضای فولاد در چین به‌رغم افزایش نرخ بهره برای دومین بار طی ۶ هفته گذشته، موجب شد قیمت میلگرد در بورس شانگهای بالا برود.

در زمانی از سال هستیم که تجار موجودی انبار‌ها را بالا می‌برند، از این رو در حالی که تقاضای واقعی ضعیف است، تجار خرید می‌کنند چون منتظر افزایش تقاضا در ماه آینده هستند.

به نظر برخی تحلیل‌گران اگر قیمت فولاد در چین همچنان بالا برود عجیب نیست. هنوز تولید چین پایین‌تر از پیش‌بینی‌ها است و لازم است قیمت بالا برود تا انگیزه کارخانه‌ها برای افزایش تولید بیشتر شود. انتظار می رود امسال تولید فولاد خام چین ۶ درصد نسبت به ۶۲۷ میلیون تن سال ۲۰۱۰ افزایش یابد. گرچه از رشد ۳/۹ درصدی سال ۲۰۱۰ کمتر است.

در بورس شانگهای قیمت قرارداد فیوچرز یک روز قبل از تعطیلات سال نوی چین رکورد ۷۷۸ دلار را ثبت نمود و حال قیمت تحویل اکتبر میلگرد با ۲/۰ درصد رشد ۷۷۹ دلار در هر تن معامله شده است که پیش از آن به اوج ۷۸۲ دلار نیز رسیده بود.

قیمت میلگرد ترکیه نزولی

در همین حال بازار داخلی میلگرد ترکیه به دنبال ادامه کاهش قیمت قراضه، در هفته جاری با ۳۸ تا ۴۴ دلار کاهش قیمت مواجه شده و به ۷۲۸ تا ۷۴۸ دلار در هر تن رسیده است. در غرب ترکیه قیمت ۷۷۹ دلار در هر تن است، در حالی که قبلا ۸۵۵ دلار بوده، ولی این قیمت واقعی بازار نیست. تقاضا نیز به شدت پایین است.

تجار انتظار ندارند قیمت‌ها باز هم کاهش یابد، ولی میزان افت مجدد قیمت قراضه مشخص نیست. از این رو فعالان بازار ترجیح می‌دهند صبر کنند.