مرکز خدمات فولاد‌ایران- در پی افزایش قیمت زغال‌سنگ و سنگ آهن پیش‌بینی می‌شود که چاینا استیل تایوان نیز قیمت محصولات فولادی خود را برای تحویل در ماه‌های آوریل و مه ۱۲ تا ۱۵ درصد افزایش دهد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که قیمت زغال سنگ در فصل دوم رشدی ۹۵ دلاری را در هر تن نسبت به فصل اول تجربه کرده و به ۳۲۰ دلار هر تن برسد. به دنبال ‌این امر، احتمالا هزینه تولید کارخانه‌ها نیز حداقل ۷۰ دلار هر تن بالا خواهد رفت.

به همین دلیل برخی از تحلیلگران بر‌این باورند که چاینا‌استیل هم قیمت محصولات خود را برای تحویل در ماه آوریل و مه به منظور جبران رشد هزینه تولید بالا ببرد.

روند بازار فولاد چین پس از تعطیلات

در همین حال قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی به قیمت‌این محصول در چین پس از تعطیلات سال نو وابسته است. هنوز مشخص نیست که آیا کارخانه‌ها در چین قیمت محصولات خود را در بازار داخلی و صادراتی پس از تعطیلات بالا خواهند برد یا نه.

با توجه به اقدامات دولت چین به منظور کند کردن رشد اقتصادی، احتمال کاهش تقاضای فولاد در‌این کشور وجود دارد.در حالی که برخی از تجار در چین امیدوارند که قیمت فولاد در‌این کشور پس از تعطیلات به شدت افزایش یابد، عده‌ای از تحلیلگران بر‌ این باورند که احتمال رشد قیمت‌ها طی ‌این مدت ضعیف است.

در‌این میان برخی نیز پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌ها پس از تعطیلات در چین کاهش یابد.از طرفی افزایش شدید قیمت مواد اولیه نیز بر رشد قیمت محصولات فولادی در چین فشار می‌آورد. اما هنوز نمی‌توان به طور قطع در مورد روند‌ آینده قیمت‌ها داوری کرد.

کاهش تولید فولاد خام در آمریکا

همچنین میزان تولید فولاد خام در آمریکا طی هفته گذشته ثابت بود و نرخ بازدهی کارخانه‌ها در حدود ۷۴ درصد گزارش شد.

کارخانه‌ها در آمریکا طی هفته منتهی به ۵ فوریه یک میلیون و ۸۰۰ هزار شورت تن فولاد تولید کردند. حجم تولید فولاد خام کارخانه‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته زمانی که نرخ بازدهی کارخانه‌ها ۶۴ درصد بود، ۱۵ درصد کاهش یافته است.میزان تولید فولاد در جنوب آمریکا هم با افزایشی ۵/۴ درصدی نسبت به هفته قبل به ۶۴۶ هزار شورت تن رسیده است. حجم تولید در‌ ایندیانا و شیکاگو هم کمی ‌پایین آمده و به ۴۲۴ هزار شورت تن رسیده است. حجم تولید فولاد در منطقه دیترویت هم با کاهشی ۲۱ هزار شورت تنی به ۸۹ هزار شورت تن رسیده است.