توقف روند صعودی سنگ‌آهن و قراضه آهنی
گروه بورس کالا- درهفت روز اخیر، قیمت سنگ‌آهن در بازار اسپات از روند باثباتی برخوردار بوده است. با توجه به تعطیلات سال نوی چین، فعالیت دادوستد در بازار سنگ‌آهن کند شد و قیمت‌ها نیز نوسان چندانی نداشته و همه در انتظار پایان تعطیلات در چین و تحرک در بازار هستند.

متوسط قیمت (معامله شده) نقدی (spot) سنگ‌آهن ریزدانه صادراتی هند با عیار۵/۶۳ درصد برمبنای سی اف آر بنادر چین، عمدتا معادل ۱۹۱-۱۸۸ دلار/تن اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل تغییر چندانی نداشته است. تعدادی از تحلیل‌گران بازار از جمله Deutsche Bank AG بر این عقیده‌اند که احتمال دارد قیمت سنگ‌آهن پس از خاتمه تعطیلات چین و برگشت خریداران به بازار و شروع به خرید کارخانه‌های فولادی برای ذخیره‌سازی، قیمت سنگ‌آهن مجددا تقویت شود.
طی هفت روز اخیر قیمت سنگ‌آهن هندی با عیار 5/63 درصد، در بازار داخلی چین (تیانجین) با احتساب 13 درصد مالیات، 1360 یوآن/تن(207 دلار/تن)، سنگ‌آهن 63-62 درصد استرالیا (در منطقه Beilun چین)، 1340یوآن/تن (204 دلار/تن) وسنگ‌آهن 67 درصد برزیل،1450 یوآن/تن (220 دلار/تن) بوده است که نسبت به هفته قبل، قیمت فروش انواع سنگ‌آهن وارداتی در مناطق مختلف این کشور تقریبا ثابت بوده است و فعالیت خرید و فروش نیز رونق چندانی نداشته است.
نرخ کرایه حمل از برزیل به بندر Beilun چین حدود ۹۶/۱۶ دلار/تن اعلام شدکه نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است. نرخ کرایه حمل از غرب استرالیا به بندر مذکور حدود ۵۰/۶ دلار/تن اعلام شدکه در مقایسه با هفته قبل ثابت بوده است. کرایه حمل از هند به بندر تیانجین چین هم حدود ۱۵-۱۴ دلار/تن گزارش شده است.
در همین حال قیمت آهن قراضه برای سومین هفته متوالی، دارای روند تقریبا باثباتی بوده است و در مقایسه با هفته قبل تغییر قابل ملاحظه‌ای نداشته است. قیمت معاملاتی آهن قراضه (HMS1&2(80:20، همانند هفته قبل، معادل 475-470 دلار/تن، فوب گزارش شده است. همچنین قیمت آهن قراضه (HMS1&2(70:30 و Shredded در هفته مزبور به ترتیب بالغ بر 465-460 دلار/تن و 480-475 دلار/تن، فوب روتردام گزارش شده است که در مقایسه با هفته گذشته تغییری گزارش نشده است. در هفته مورد بررسی، بازارهای جهانی آهن قراضه باز هم روند آرامی را پشت سر گذاشت و قیمت‌ها در مقایسه با هفته قبل دارای ثبات بوده است. گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که برخلاف رونق نسبی فعالیت‌های خرید در هفته گذشته، در هفته مورد بررسی احتیاط در خرید در میان خریداران افزایش یافت و خریداران بیشتری ترجیح دادند تا به دلیل عدم اطمینان موجود، از بازار خرید خارج شده و حالت انتظار را در پیش بگیرند. به عقیده تعدادی از فعالان بازار، تقویت انتظار افت قیمت آهن قراضه موجب شده است که اغلب کارخانه‌های فولادی، به رغم نیاز به آهن قراضه، فعلا خریدهای خود را به تعویق بیندازند.
بررسی بازار آهن قراضه ترکیه نشان می دهد، قیمت آهن قراضه وارداتی این کشور از روند نزولی اندکی برخوردار بوده است. فعالیت خرید آهن قراضه توسط اغلب کارخانه‌های فولادی و تجار ترکیه در هفته مورد بررسی در مقایسه با هفته گذشته کاهش یافت و تعداد زیادی از خریداران به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها در آینده، از بازار خرید خارج شده و ترجیح دادند که خریدهای خود را حتی الامکان به تاخیر بیندازند تا شرایط بازار شفاف تر شود.
منبع: شرکت کارگزاری سی ولکس کالا